| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Jirovský David, doc. RNDr. Ph.D.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | Společný seminář 2. a 3. ročníku, věnovaný současnému stavu poznání v chemii a příbuzných vědních oborech formou referátů a diskusí na předem zadaná témata a publikované články v odborné literatuře. Náplň semináře sestává z úvodní prezentace přednášejícího, která má za úkol otevřít probírané téma či oblast a seznámit studenty s vazbami na hlavní chemické obory. V interaktivní části studenti řeší danou problematiku ať již formou rozpravy, prezentace či výpočtů a aktivně se zapojují do diskuze. Během semestru budou postupně probírána následující témata či tematické okruhy: Technologie vybraných průmyslových výrob. Zpracování klíčových surovin pro anorganickou i organickou syntézu významných produktů. Chemie ve farmacii a lékařství. Přírodní zdroje fyziologicky a farmakologicky účinných látek. Role matrice a synergické efekty. Izolace, purifikace rostlinného materiálu, extrakční techniky. Chemie v kosmetickém průmyslu. Potraviny, jejich složení, zpracování a konzervace. Látky zdraví prospěšné vs. škodlivé, aditiva, umělá sladidla. Automobily, pohonné hmoty, spalovací proces, alternativní paliva. Biologické a klinické materiály, práce s nimi. 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) 
                    
                
                    
                    Účast na výuce
                        - 26 hodin za semestr
                    Příprava na zápočet
                        - 8 hodin za semestr
                    Domácí příprava na výuku
                        - 26 hodin za semestr
                     | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Cílem je seznámit se vybranou problematikou napříč různými oblastmi chemie, naučit se v ní orientovat a diskutovat o tématu Analyzovat problém, interpretovat data, řešit zadané otázky chemické problematiky, schopnost diskutovat literární data
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Základní znalosti z obecné, anorganické, organické, fyzikální a analytické chemie. 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Analýza výkonů studenta, Písemný test 
 100% účast na seminářích
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    Ahuja S. Food, Energy, and Water. The Chemistry Connection. 
                
                    K. Weissermel, H. J. Arpe. (1984). Průmyslová organická chemie. SNTL Praha. 
                
                    K. Wichterle. (2012). Chemická technologie. Ostrava. 
                
                    K.Y. Mehas. Food Science: The Biochemistry of Food - Nutrition. 
                
                    Marie S. Handbook of Sweeteners. 
                
                    Romanovski P., Schueller R. Beginning Cosmetis Chemistry. 
                
                    Schobert H.H. Chemistry of Fossil Fuels and Biofuels. 
                
                    Vodrážka, Z.Vodrážka, Z. Biotechnologie, VŠCHT Praha, 1991.. 
                 
 
 |