| Název předmětu | Chemie heterocyklických sloučenin |
|---|---|
| Kód předmětu | OCH/CHHS |
| Organizační forma výuky | Přednáška |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný, Volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Rozdělení heterocyklů, základní přístupy k tvorbě systematického názvosloví nekondenzovaných i kondenzovaných heterocyklů. Syntézy, vlastnosti, reaktivita a využití nejdůležitějších heterocyklů a jejich derivátů: Tříčlenné heterocykly: oxiran, thiiran, azirin, aziridin a další. Čtyřčlenné heterocykly: oxethan, thiethan, azet, azetidin a další. Pětičlenné heterocykly s jedním heteroatomem: furan, benzofurany, tetrahydrofuran, thiofen, benzothiofeny, pyrrol, indol, isoindol, karbazol, pyrrolidin a další. Pětičlenné heterocykly se dvěma heteroatomy: oxazol, benzoxazol, isoxazol, thiazol, benzothiazol, isothiazol, imidazol, benzimidazol, imidazolidin, pyrazol, indazol a další. Pětičlenné heterocykly se třemi a čtyřmi heteroatomy: oxadiazoly, thiadiazoly, triazoly, benzotriazol, tetrazol. Šestičlenné heterocykly s jedním heteroatomem: (benzo)pyrrylium, pyran(on), tetrahydropyran, chromen, chroman, kumarin, pyridin, pyridony, chinolin, isochinolin, dibenzopyridin, piperidin a další. Šestičlenné heterocykly s dvěma a více heteroatomy: dioxan, oxaziny, morfolin, pyridazin, pyrimidin, purin, pyrazin, piperazin, pteridin, benzodiaziny, triaziny, tetraziny. Sedmičlenné a vyšší heterocykly: oxepin, thiepin, azepin, diazepiny, azocin, tetrahydropyrroly.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení |
| Výstupy z učení |
|
Specializovaný kurz se zaměřením na studium syntézy a reaktivity heterocyklických sloučenin.
Popsat hlavní přístupy a strategie v chemii heterocyklických sloučenin, vysvětlit rozdělení a reaktivitu sloučenin |
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška
Vykonání ústní zkoušky. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro střední školy maior (2019) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Bioorganická chemie a chemická biologie (2020) | Kategorie: Chemické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Analytická chemie (2021) | Kategorie: Chemické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Organická chemie (2021) | Kategorie: Chemické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Anorganická a bioanorganická chemie - specializace Anorganické materiály (2021) | Kategorie: Chemické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Anorganická a bioanorganická chemie - specializace Bioanorganická chemie (2021) | Kategorie: Chemické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |