Předmět: Rozvojové teorie

» Seznam fakult » PRF » MRS
Název předmětu Rozvojové teorie
Kód předmětu MRS/ZRT
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nováček Pavel, doc. RNDr. CSc.
  • Dluhý Radovan, Mgr.
  • Jochim Vojtěch, Mgr.
Obsah předmětu
Předmět se zaměřuje na kritickou analýzu jednotlivých rozvojových teorií. Jsou podrobně rozebrány teorie vycházející z modernity: klasické a neoliberální teorie, strukturalismus, neomarxismus a socialistické teorie. Prostor je věnován problematice vlivu kolonialismu na podobu současného světa. Část předmětu je zaměřena na sociální a kulturní dimenze rozvoje a nové rozvojové koncepty - grassroot development, gender aj.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je kriticky analyzovat a diskutovat diskursy rozvoje.
Po dokončení předmětu by studenti měli mít měli být schopni diskutovat a analyzovat jednotlivé rozvojové koncepty a teorie.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Aktivní účast v hodinách, napsání odborné eseje.
Doporučená literatura
  • Brohman, J. (2005). Popular Development. Rethinking the Theory and Practice of Development. Oxford: Blackwell Publishers.
  • Desai, V., Potter, R. B. (eds.). (2008). The companion to development studies. 2nd edition.. Hodder Education, London.
  • Chambers, R. (2005). Ideas for Development, London. London: Earthscan.
  • Chambers, R. (2003). Whose Reality Counts? Putting the First Last. London: ITDG Publishing.
  • Peet, R., Hartwick E. (2009). Theories of Development: Contentions, Arguments, Alternatives; Second Edition.
  • Preston, P.W. (1996). Development Theory. An Introduction. Oxford: Blackwell.
  • Rapley, J. (2007). Understanding Development: Theory and Practice in the Third World. Boulder: Lynne Rienner.
  • Sen, A. (2001). Development as Freedom. Oxford: Oxford University Press.
  • Ufford, P.Q., Giri, A.K. (2003). A Moral Critigue of Development. In search of global responsibilities. London: Routledge.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr