Předmět: Udržitelný rozvoj a jeho alternativy

» Seznam fakult » PRF » MRS
Název předmětu Udržitelný rozvoj a jeho alternativy
Kód předmětu MRS/SURA
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nováček Pavel, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
Předmět ?Udržitelný rozvoj a jeho alternativy? volně navazuje na předměty ?Globální environmentální problémy? a ?Udržitelný rozvoj?. Udržitelný rozvoj je koncept formulovaný v roce 1987 Komisí OSN pro životní prostředí a rozvoj (UN Commission for Environment and Development) a je normativní (?žádoucí?) variantou budoucího vývoje lidského společenství na různých úrovních (globální, národní, regionální, místní). V tomto kurzu se studenti seznámí s některými alternativami k udržitelnému rozvoji formou scénářů, např.: - Vše při starém (extrapolace současných trendů). - Udržitelný ústup (idea rozpracovaná britským fyzikem a autorem hypotézy Gaia, Jamesem Lovelockem). - Kolaps (příklady možných ?divokých karet? a ?černých labutí? dle Nassima Taleba), způsobujících zhroucení společenských a/nebo přírodních systémů). - Nové technologie vítězí (scénář opírající se o koncept ?mělké ekologie?, kdy kreativita člověka je považována za rozhodující pro výzkum, vývoj a aplikaci technologií, reagujících na objevující se environmentální výzvy). - Transformace a regenerace společenských systémů, vycházející především z teorie přerušených rovnováh (Eldridge, Gould). Součástí probíraných témat bude i ?poučení z historie?, zejména na příkladu vzestupu a pádu Římské říše a historických milníků evropské historie po zániku Západořímské říše.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
V rámci cvičení připraví studenti vlastní prezentace na zadané či zvolené téma, o kterém se povede společná diskuse.
Doporučená literatura
  • Bárta, M. (2021). Sedm zákonů. Jak se civilizace rodí, rostou a upadají. Brno: Jota.
  • Eldredge, N., Gould, S. J. (1972). Punctuated Equilibria: An Alternative to Phyletic Gradualism. In: Schopf, T. J. M., ed. Models in Paleobiology. San Francisco: Freeman Cooper, s. 82 ? 115.
  • Ferguson, N. (2014). Civilizace. Západ a zbytek světa. Praha: Argo.
  • Ferguson, N. (2025). Zkáza. Politické aspekty katastrof. Praha: Argo/Dokořán.
  • Funda, O. A. (2000). Znavená Evropa umírá. Praha: Karolinum.
  • Kysučan, L. (2010). Oni a my. Dvanáct neodbytných otázek mezi antikou a postmodernou. Brno: Lipka.
  • Lovelock, J. (2006). The Revenge of Gaia. New York: Basic Books.
  • Tainter J. A. (2009). Kolapsy složitých společností. Dokořán.
  • Taleb, N. N. (2011). Černá labuť. Následky vysoce nepravděpodobných událostí. Praha-Litomyšl: Paseka.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Environmentální studia a udržitelný rozvoj (2024) Kategorie: Geografické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -