Vyučující
|
-
Hoch Tomáš, RNDr. Ph.D.
-
Dušková Lenka, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Předmět se zaměřuje na jednotlivé teorie rozvoje. Jsou podrobně rozebrány teorie vycházející z modernity: klasické a neoliberální teorie, strukturalismus, neomarxismus a socialistické teorie. Prostor je věnován problematice vlivu kolonialismu na podobu současného světa. Část předmětu je zaměřena na sociální a kulturní dimenze rozvoje a nové rozvojové koncepty - grassroot development, gender aj.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s rozvojovými teoriemi a strategiemi, a kriticky diskutovat o diskursech rozvoje.
Po dokončení předmětu by studenti měli mít základní přehled o rozvojových teoriích a měli být schopni diskutovat o jednotlivých rozvojových konceptech
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Aktivní účast v hodinách, napsání odborné eseje.
|
Doporučená literatura
|
-
Brohman, J. (2005). Popular Development. Rethinking the Theory and Practice of Development. Oxford: Blackwell Publishers.
-
Desai, V., Potter, R. (2001). The Companion to Development Studies. London: Hodder Arnold.
-
Chambers, R. (2005). Ideas for Development, London. London: Earthscan.
-
Chambers, R. (2003). Whose Reality Counts? Putting the First Last. London: ITDG Publishing.
-
Peet, R., Hartwick E. (2009). Theories of Development: Contentions, Arguments, Alternatives; Second Edition.
-
Preston, P.W. (1996). Development Theory. An Introduction. Oxford: Blackwell.
-
Rapley, J. (2007). Understanding Development: Theory and Practice in the Third World. Boulder: Lynne Rienner.
-
Sen, A. (1999). Development as Freedom. New York: Anchor Books.
-
Ufford, P.Q., Giri, A.K. (2003). A Moral Critigue of Development. In search of global responsibilities. London: Routledge.
|