Předmět: Antropocén

» Seznam fakult » PRF » MRS
Název předmětu Antropocén
Kód předmětu MRS/E2ANT
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Opršal Zdeněk, doc. Mgr. Ph.D.
  • Daněk Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Sedláček Jan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
V přednáškách se zaměříme na koncept antropocénu, seznámíme se s historií, která vedla k vyslovení pojmu antropocén, jeho přírodovědným pojetím, definicí, problematičností celého konceptu i s jeho rozšířením daleko mimo sféru vědy. Probereme dopady lidské činnosti na planetu, včetně ovlivnění geochemických cyklů a kontaminaci životního prostředí jako jeden z hlavních projevů. O antropocénu dnes mluví nejen biologové, ale možná víc humanitní vědci, umělci či aktivisté. 1. Koncept antropocénu jako nové geologické epochy, stratigrafie, fosilní záznam a hledání báze 2. Geochemické cykly a jejich olivnění člověkem, antropocén a kontaminace životního prostředí 3. Historie holistických pohledů na planetu (Vernatsky, Chardin, Lovelock) 4. Od vědy o ekosystémech k Earth System Science 5. Dopady lidské činnosti na planetu a hledání markeru 6. Antropocén jako paradigma a příběh vzestupu člověka 7. Rozšíření pojmu mimo sféru vědy (příběh antropocénu) 8. Základní narativy antropocénního diskurzu 9. Důsledky pro environmentální/ochranářskou praxi 10. Reflexe v environmentální filosofii a etice (hlavně klimatické) 11. Aktivistická a umělecká reflexe konceptu antropocénu

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Koncept antropocénu je přibližně od roku 2010 čím dál častěji a hlasitěji skloňován jako adept na novou geologickou epochu, v níž žijeme. Jako takový má ambici podstatně změnit porozumění naší současnosti i celému holocénu, protože v posledních stoletích se člověk stal dominantním geologickým činitelem. V přednáškách se zaměříme na koncept antropocénu, seznámíme se s historií, která vedla k vyslovení pojmu antropocén.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Písemná zkouška z odpřednášené látky a základní literatury.
Doporučená literatura
  • Bonneuil, C. (2015). The Geological Turn: Narratives of the Anthropocene. In C. Hamilton, C. Bonneuil, & F. Gemenne (Eds.). The Anthropocene and the Global Environmental Crisis, pp. 17?31. Routledge, London.
  • Pokorný, P., Storch, D. (eds.). (2020). Antropocén. Academia, Praha.
  • Steffen et al. (2011). The Anthropocene: From Global Change to Planetary Stewardship. Ambio, 40(7), 739?761.
  • Steffen et al. (2015). The trajectory of the Anthropocene: The Great Acceleration. The Anthropocene Review 2(1): 81?98.
  • Waters, CN., Zalasiewicz, J. A., Williams, M., Ellis, MA., Snelling, AM. (eds.). (2014). A Stratigraphical Basis for the Anthropocene. Geological Society, London, Special Publications 395: 1-21.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Environmentální rizika a klimatická změna (2024) Kategorie: Geografické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní