Předmět: Speciálně pedagogická propedeutika

» Seznam fakult » PRF » KPP
Název předmětu Speciálně pedagogická propedeutika
Kód předmětu KPP/SPP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
  • Jeřábková Kateřina, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Pryč Krahulcová Kristýna, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata - speciální pedagogika a její základní terminologie - postavení lidí s postižením v naší společnosti, prožívání rodin s dítětem s postižením - podpora lidí s postižením poskytovaná státem - školská legislativa - vymezení základních pojmů a principů v kontextu vzdělávání a poradenství pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami - podpůrná opatření - druhy a stupně, doporučení k poskytování podpůrných opatření ze školského poradenského zařízení - potřeby dětí, žáků a studentů se zrakovým postižením, přístup k těmto dětem, žákům a studentům - potřeby dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením, přístup k těmto dětem, žákům a studentům - potřeby dětí, žáků a studentů s omezením hybnosti, přístup k těmto dětem, žákům a studentům - potřeby dětí, žáků a studentů s mentálním postižením, přístup k těmto dětem, žákům a studentům - potřeby dětí, žáků a studentů s problémovým chováním, přístup k těmto dětem, žákům a studentům

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli: - mít náhled na postavení lidí s postižením ve společnosti, - získat základní přehled o podpoře, kterou ČR nabízí lidem s postižením (zapojení různých resortů) - orientovat se v aktuální školské legislativě, konkrétně legislativních dokumentech upravujících výchovu, vzdělávání a poradenství pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami - pracovat s doporučením k poskytování podpůrných opatření ze školského poradenského zařízení - chápat základní potřeby jednotlivých skupin dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a lidsky s pedagogickým taktem přistupovat k těmto dětem, žákům a studentům

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
- závěrečný písemný kolokviální test
Doporučená literatura
  • Jeřábková, K. a kol. (2013). Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.. Olomouc.
  • Jeřábková, K. a kol. (2013). Úvod do speciální pedagogiky. Olomouc.
  • Jeřábková, K. (2013). Introduction to special needs education. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jeřábková, K. (2013). Komplexní péče o člověka s postižením či znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jeřábková, K. (2013). Teoretické základy speciální pedagogiky pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Langer, J. (2013). Technické pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Lechta, V. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha, Portál.
  • Michalík, J., Hanák, P. (2013). Speciálně pedagogické centrum. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Michalík, J. (2013). Legislativa handicapovaných. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Müller, O. (2013). Expresivní terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Valenta, M. a kol. (2014). Přehled speciální pedagogiky. Praha, Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie a environmentální výchova pro vzdělávání maior (2021) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Matematika pro vzdělávání maior (2023) Kategorie: Matematické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geografie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Geografické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Informatika pro vzdělávání maior (2024) Kategorie: Informatické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geologie a ochrana životního prostředí pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Geologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Deskriptivní geometrie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Matematické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Fyzika pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Fyzikální obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Chemie pro vzdělávání maior (2024) Kategorie: Chemické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní