Předmět: Pedagogická psychologie 1

» Seznam fakult » PRF » KPP
Název předmětu Pedagogická psychologie 1
Kód předmětu KPP/PP1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Učení, učební styly, učební strategie Motivace k učení a motivační činitelé (např. odměny, úspěch atd.) Emoce a jejich vliv na učení Hodnocení ve škole Kreativita a její rozvoj Nadaný žák Poznámka: Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cílem tohoto předmětu je poskytnout studentům hlubší a komplexní pochopení psychologických principů učení a rozvoje žáků, s důrazem na aplikaci v pedagogické praxi. Studenti se seznámí a osvojí si koncepty týkající se procesů učení, osvojí si poznatky o faktorech motivujících proces učení, o vlivu emocí a hodnocení na edukační proces, seznámí se s metodami práce s nadanými žáky a možnostmi podpory kreativity v procesu učení. Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti schopni kriticky analyzovat a aplikovat psychologické poznatky v oblasti učení a rozvoje, což jim umožní lépe porozumět a efektivněji reagovat na potřeby studentů v různých vzdělávacích kontextech. Získají praktické nástroje pro podporu motivace, kreativity a celkového rozvoje žáků.
Student dokáže analyzovat a interpretovat psychologické faktory ovlivňující vzdělávací procesy. Student dokáže aplikovat teoretické poznatky z oblasti učení, emocí a motivace při ovlivňování žákova/studentova učebního procesu. Student zná metody, jakými ovlivnit kreativní proces při učení a třídní klima.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemný test

Aktivní účast při diskusích v hodině. Závěrečný písemný test či ústní zkouška. ISP upřesnění požadavků na základě osobní domluvy s vyučující
Doporučená literatura
  • Hasson, G. (2015). Emoční inteligence. Praha: Grada Publishing.
  • Jedlička, R., Koťa, J., Slavík, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele. Psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada.
  • Königová, Marie. (2007). Tvořivost ? Techniky a cvičení.. Grada.
  • LEMROVÁ, Soňa; KAVKOVÁ, Veronika; PUGNEROVÁ, Michaela; DOBEŠOVÁ CAKIRPALOGLU, Simona. (2024). Pedagogická psychologie. Praha: Grada.
  • Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie.. Praha: Portál.
  • PRŮCHA, Jan. (2020). Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi.. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie a environmentální výchovy pro střední školy maior (2021) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství fyziky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství informatiky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geografie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství deskriptivní geometrie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství geologie a ochrany životního prostředí pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství matematiky pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní