| Název předmětu | Profesní etika učitele |
|---|---|
| Kód předmětu | KPP/PEU |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Etika jako filozofická disciplína. Přehled etických teorií. Místo profesní etiky v systému mezilidských vztahů. Etické kodexy jako regulátory chování profesních skupin. Terminologické otázky učitelské etiky. Interakce etiky, pedagogiky a dalších disciplín. Vybrané koncepce učitelské etiky (Striek, Soltis, Brezinka, Homplewicz, Carr, Kotiger, Campbellová). Morální dilemata v profesi učitele
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem etika, - objasnit základní etické kategorie a principy, - odlišit morální pravidla od konvencí a pravidel týkajících se personální domény, - posoudit přínos teorií morálního vývoje pro práci pedagoga, - aplikovat zásady obecné etiky do oblasti profesní etiky pedagoga, - zdůvodnit význam hodnotové výchovy, - organizovat výchovu tak, aby rozvíjela hodnoty žáka, - porozumět významu vlastní hodnoty v životě člověka, - zvnitřnit význam hodnoty lidské komunikace v mravním rozhodování
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Biologie pro vzdělávání maior (2019) | Kategorie: Biologické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Chemie pro vzdělávání maior (2024) | Kategorie: Chemické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Deskriptivní geometrie pro vzdělávání maior (2019) | Kategorie: Matematické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Matematika pro vzdělávání maior (2023) | Kategorie: Matematické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Biologie a environmentální výchova pro vzdělávání maior (2021) | Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Geografie pro vzdělávání maior (2019) | Kategorie: Geografické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Geologie a ochrana životního prostředí pro vzdělávání maior (2019) | Kategorie: Geologické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Informatika pro vzdělávání maior (2024) | Kategorie: Informatické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Fyzika pro vzdělávání maior (2019) | Kategorie: Fyzikální obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |