Předmět: Profesní etika učitele

» Seznam fakult » PRF » KPP
Název předmětu Profesní etika učitele
Kód předmětu KPP/PEU
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Andrysová Pavla, PhDr. Ph.D.
  • Antlová Adéla, Mgr. Ph.D.
  • Kantorová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Etika jako filozofická disciplína. Přehled etických teorií. Místo profesní etiky v systému mezilidských vztahů. Etické kodexy jako regulátory chování profesních skupin. Terminologické otázky učitelské etiky. Interakce etiky, pedagogiky a dalších disciplín. Vybrané koncepce učitelské etiky (Striek, Soltis, Brezinka, Homplewicz, Carr, Kotiger, Campbellová). Morální dilemata v profesi učitele

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem etika, - objasnit základní etické kategorie a principy, - odlišit morální pravidla od konvencí a pravidel týkajících se personální domény, - posoudit přínos teorií morálního vývoje pro práci pedagoga, - aplikovat zásady obecné etiky do oblasti profesní etiky pedagoga, - zdůvodnit význam hodnotové výchovy, - organizovat výchovu tak, aby rozvíjela hodnoty žáka, - porozumět významu vlastní hodnoty v životě člověka, - zvnitřnit význam hodnoty lidské komunikace v mravním rozhodování

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Anzebacher, Arno. (199). Úvod do etiky.. Praha: Zvon.
  • Dorotíková, S. (2003). Profesní etika učitelství. Praha.
  • Gluchman, Vasil, Gluchmanová, Marta. (2008). Učitelská etika. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity.
  • Jankovský, Jiří. (2003). Etika pro pomáhající profese. Prah - Triton.
  • Pelcová, N., Semrádová, I. (2014). Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha.
  • ŘEZNÍČEK, J. (2004). Didaktika a učitelská etika v praxi.. Praha: Univerzita Karlova.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie a environmentální výchova pro vzdělávání maior (2021) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Deskriptivní geometrie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geologie a ochrana životního prostředí pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Geologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Fyzika pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Fyzikální obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Geografie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Geografické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Informatika pro vzdělávání maior (2024) Kategorie: Informatické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Chemie pro vzdělávání maior (2024) Kategorie: Chemické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Matematika pro vzdělávání maior (2023) Kategorie: Matematické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní