Předmět: Uživatelská rozhraní

» Seznam fakult » PRF » KMI
Název předmětu Uživatelská rozhraní
Kód předmětu KMI/YUZR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mikula Tomáš, Mgr.
  • Zacpal Jiří, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurs je zaměřen na problematiku uživatelských rozhraní s důrazem na tvorbu rozhraní softwarových aplikací. Posluchač získá znalosti a dovednosti potřebné pro tvorbu kvalitních a použitelných uživatelských rozhraní. Kurs seznamuje s obecnými i konkrétními principy fungování a návrhu grafických, ale i jiných rozhraní. Značná pozornost je věnována konkrétním zásadám tvorby grafického uživatelského rozhraní pod nejrozšířenějšími systémy - Microsoft Windows, Apple Mac OS X a také specifikám tvorby rozhraní pro webové aplikace. 1. uživatelská rozhraní, historie a vývoj grafických uživatelských rozhraní, WIMP paradigma, hledisko funkce a formy v rozhraní. Apple LISA jako príklad. 2. design zamerený na uživatele, obecné zásady návrhu grafických uživatelských rozhraní, ergonomie, dobrý design, Fittuv a Hickuv zákon 3. základy tvorby uživatelského rozhraní v systému Microsoft Windows 4. základy tvorby uživatelského rozhraní v systému Mac OS X 5. Linux a grafické uživatelské rozhraní, multiplatformní aplikace 6. specifika uživatelských rozhraní webových aplikací 7. hodnocení kvality uživatelských rozhraní, použitelnost a testování 8. budoucnost uživatelských rozhraní, adaptabilní a adaptivní uživatelská rozhraní, multi-touch rozhraní

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Laborování
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem kurzu je zvládnutí problematiky tvorby uživatelských rozhraní.
2. Porozumění Identifikuj správné zásady tvorby uživatelských rozhraní.
Předpoklady
Nepředpokládají se žádné předchozí znalosti.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

zápočet se uděluje za obhajobu uživatelského rozhraní projektu
Doporučená literatura
  • DOSTÁL, M. (2008). Základy tvorby uživatelského rozhraní. učební text v elektronické podobě.
  • GALITZ, W. O. (2005). The Essential Guide to User Interface Design. John Wiley & Sons.
  • MANDEL, T. (2002). The Elements of User Interface Design. John Wiley & Sons, Inc., New York, NY, USA.
  • SHNEIDERMAN, B., PLAISANT, C. (2016). Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction (6th Edition). Pearson Education.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr