|
Vyučující
|
-
Slezáková Jana, RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, neboť studentům poskytne základní a částečně komplexní znalosti z oblasti pedagogiky a didaktiky. Pedagogika, jako vědní disciplína, zde vystupuje jako systematické zkoumání procesů výchovy a vzdělávání, jejich struktury, podstaty a zákonitostí. Studenti se seznámí s definicí pojmu pedagogika, základními charakteristikami této disciplíny a jejími konkrétními metodami, mezi které patří například dialogické metody nebo metody problémového vyučování. V rámci kurzu bude kladen důraz na pochopení problematiky pedagogiky a jejích specifik ve vztahu s edukací v oblasti optometrie. Studenti poznají předmět pedagogiky, který zahrnuje zejména výchovu jako ústřední pojem, proces výchovy a jeho jednotlivé etapy - od raného věku, přes dětství, dospívání až po dospělost. Získané znalosti didaktických principů a praktické využití pedagogických metod umožní studentům lépe porozumět roli optometristy nejen jako odborníka na zrak, ale také jako vzdělavatele, který působí na pacienty nejen preventivně, ale i výchovně. Studenti tak budou připraveni efektivně předávat informace, edukovat pacienty o správné péči o zrak a o prevenci zrakových obtíží.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je rozvíjet komunikační a didaktické dovednosti nezbytné pro profesionální přístup k pacientům v optometrické praxi.
Předmět zaměřený na získání znalostí. Definovat hlavní pojmy, popsat hlavní přístupy, prokázat teoretické znalosti pro řešení modelových problémů.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Vědomosti o pojmech z prezentovaných tematických celků, kolokvium
|
|
Doporučená literatura
|
-
http://www.uiv.cz.
-
KASPER, T., KASPEROVÁ, D. (2023). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.
-
Mužík, J. (1998). Andragogická didaktika. Praha: Codex Bohemia.
-
Mužík, J. (1998). Andragogická didaktika. Praha: Codex.
-
Nezvalová, D. (2008). Moduly pro profesní přípravu učitele přírodovědných předmětů a matematiky, 1. vyd.. Olomouc, Univerzita Palackého.
-
PIVARČ, J. (2024). Pedagogika s nadhledem. Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, PdF Ústí nad Labem.
-
VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Portál.
|