Course: Pedagogical-psychological discipline

» List of faculties » PRF » KAG
Course title Pedagogical-psychological discipline
Course code KAG/PGSPD
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Doctoral
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 12
Language of instruction Czech, English
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Emanovský Petr, doc. RNDr. Ph.D.
Course content
Theory and practice of research methods in psychology. Theory of teacher education. Trends in teacher education. Quality in education. Theory and practice reaserch projects. Methodology of pedagogical research.

Learning activities and teaching methods
Work with Text (with Book, Textbook)
Learning outcomes
Student can make a choice of one from the following subject in the connectio with thesis. Theory and practice of research methods in psychology. Theory of teacher education. Trends in teacher education. Quality in education. Theory and practice reaserch projects. Methodology of pedagogical research.
Knowledge od skills of theories in pedagogy and psychology.
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Oral exam

Independent studies. Exam
Recommended literature
  • D. Nezvalová. (2001). Některé trendy pregraduální přípravy učitelů. Olomouc, Vydavatelství UP, 48 s.
  • GAVORA, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
  • Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha.
  • Nezvalová, D. a kol. (2008). Počáteční vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů a matematiky. Trendy a inovace. Olomouc, Univerzita Palackého.
  • Nezvalová, D. (2009). Assessing Science for Understanding-constructivist approach. VUP Olomouc.
  • Nezvalová, D. (2009). Contructivism in Science Teacher Education. Problems of Education in the 21st Century. Volume 9.
  • Nezvalová, D. (ed). (2007). Improving Quality of Science Teacher Training in European Cooperation-Constructivist Approach. Compendium. Olomouc, Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • Nezvalová, D. (2007). Konstruktivismus jeho aplikace v integrovaném pojetí přírodovědného vzdělávání. Didaktický systém přírodovědy. VUP Olomouc.
  • Nezvalová, D. (2007). Konstruktivismus jeho aplikace v integrovaném pojetí přírodovědného vzdělávání. Vzdělávání učitelů přírodovědy. VUP Olomouc.
  • Nezvalová D. (2002). Kvalita ve škole. Olomouc, Vydavatelství UP, 111 s.
  • Nezvalová, D. (2008). Moduly pro profesní přípravu učitele přírodovědných předmětů a matematiky, 1. vyd.. Olomouc, Univerzita Palackého.
  • Nezvalová D. (2005). Přístupy k pregraduální přípravě učitelů v edukačně vyspělých zemích. In: Historka,Zborník príspevkov z mezinárodněn konferencie. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB.
  • Nezvalová D. (2003). School Improvement in an Era of Change. Vydavatelství UP Olomouc, 67 s.
  • Nezvalová D., Švec M. (2007). Some trends in science teaching training in the United States and Czech Republic. In: Science education in a changing society. Lithuania: Scientific Meth. Cent."Scientia Educologica".
  • Punch, K. F. (2008). Základy kvantitativního šetření. Portál, Praha.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester