Course: Introduction of Didactics of Mathematics

» List of faculties » PRF » KAG
Course title Introduction of Didactics of Mathematics
Course code KAG/MDIM6
Organizational form of instruction Lecture + Exercise + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Molnár Josef, prof. RNDr. CSc.
  • Vaněk Vladimír, Mgr. Ph.D.
Course content
Historical evolution of mathematics. Teaching metods.Logical constructions of mathematics. Develop of cogitation (concept, definition, thesis, axiom)

Learning activities and teaching methods
Lecture, Demonstration
Learning outcomes
Make students acquainted with general theory of education
5. Synthesis Sumarise and interconection informations from Psychology, Pedagogy and Mathematics
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Oral exam, Written exam

Recommended literature
  • BERTRAND, Y. (1998). Současné teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  • Blažková R. a kol. (2011). Kapitoly z didaktiky matematiky. MU Brno.
  • Brosseau, G. (1997). Theory of didactical situations in matehametics. Kluwer Academic Publishers Dordrecht/Boston/London.
  • Feherérová, Š. a kol. (2010). Didaktická příručka pro střední školu. OU Ostrava.
  • FISHER, R. (1997). Učíme děti myslet a učit se. Praha.
  • Freudental, H. (1973). Mathematics and educational tasks. Dordrecht.
  • Fulier, J., Šedivý, O. (2001). Motivácia a tvorivosť vo vyučovaní matematiky. UKF Nitra.
  • Hejný, M. , Novotná, J., Stehlíková, N. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky.. Praha, UK.
  • Hejný, M., Kuřina, F. (2001). Dítě, škola a matematika. Praha.
  • Hejný, M., Michlacová, A. (2001). Skúmanie matematického resitelského postupu. MC Bratislava.
  • Hejný, M., Stehlíková, N. (1999). Číselné představy dětí. Praha.
  • HOLT, J. (1994). Proč děti neprospívají. Praha: Strom.
  • Holt,J. Jak se děti učí.
  • Chodorová, M., Hrubý, D. (2009). Příručka pro začínající učitele matematiky. Trifox Šumperk.
  • Krpec, R. a kol. (2006). Didaktika matematiky pro SŠ. OU Ostrava.
  • Krpec. R. a kol. (2006). Trénink matematiky pro SŠ. OU Ostrava.
  • Krygowska, S. Z. (2005). Zarys dydaktyka matematyky: Teoria i zastosowania w mateamtyce szkolnej. WSIO Warszawa.
  • Mikulčák J. (1982). Didaktika matematiky I. SPN Praha.
  • Molnár, J. a kol. (2008). Konstruktivismus ve vyučování matematice. VUP Olomouc.
  • Molnár, J. (2009). Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve vyučování matematice. UP Olomouc.
  • Mužič, V. (1971). Testy vědomostí. Praha.
  • Novák, B. (1999). Matematika III. Několik kapitol z didaktiky matematiky. Olomouc.
  • Novák, B. (2003). Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 1. Olomouc.
  • Polák, J. (2014). Didaktika matematiky. Jak učit matematiku zajímavě a užitečně. III. Část Historie matematiky pro učitele.. Plzeň, Fraus.
  • Polák, J. (2014). Didaktika matematiky: Jak učite matematiku zajímavě a užitečně. Fraus Plzeň.
  • Polák, J. (2016). Ja učit matematiku zajímvě a užitečně. II. část Obecná didaktika matematiky.. Plzeň, Fraus.
  • Růžičková, B. (2002). Didaktika matematiky pro distanční studium 1. UP Olomouc.
  • Sedláčková, J. (1993). Diagnostické metody vevyučovánímatematice. UP Olomouc.
  • Sedláčková J. (1993). Rozvíjení myšlení žáků ve vyučování matematice. UP Olomouc.
  • Spagnolo, F., Čižmár, J. (2003). Komunikácia v matematike na strednej skole. MU Brno.
  • Trávníček S. Oprava matematických písemek. VUP Olomouc.
  • Ulovec, A., Molnár, J. (2014). Motivating and exciting methods in matehmatics and science. Glosary of terms. UP Olomouc.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Science Study plan (Version): Mathematics for Education (2023) Category: Mathematics courses 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer