Předmět: Biologická klasifikace rostlin

» Seznam fakult » PRF » BOT
Název předmětu Biologická klasifikace rostlin
Kód předmětu BOT/BIKR
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dřímalová Eliška, Mgr.
  • Sedlářová Michaela, doc. RNDr. Ph.D.
  • Mieslerová Barbora, doc. RNDr. Ph.D.
  • Sedláková Božena, RNDr. Ph.D.
  • Hašler Petr, doc. RNDr. Ph.D.
  • Vašut Radim Jan, doc. RNDr. Ph.D.
  • Dvořák Petr, doc. Mgr. Ph.D.
  • Matušinský Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vědecký význam, hlavní metody a principy rostlinné systematiky. 2. Srovnání klasické linnéovské a molekulární systematiky. 3. Rozmanitost rostlin a hub jako důsledek evoluce. 4. Evoluční vztahy a systematická klasifikace houbových organismů. Anatomie, morfologie, reprodukce, životní strategie a nejdůležitější představitelé hlavních skupin: a) Říše Protozoa (charakteristika, oddělení: Acrasiomycota, Myxomycota, Plasmodiophoromycota); b) Říše Chromista (charakteristika, oddělení: Labyrinthulomycota, Oomycota, Hyphochytriomycota); c) Říše Fungi (charakteristika; oddělení Chytridiomycota; Microsporidiomycota; Zygomycota, Ascomycota, Deuteromycota, Basidiomycota) 5. Evoluční vztahy a systematická klasifikace řasových organismů. Anatomie, morfologie, reprodukce, životní strategie a nejdůležitější představitelé hlavních skupin: Archebacteria a sinice - Cyanobacteria, prvoci - Protozoa (krásnoočka - Euglenophyta a obrněnky - Dinophyta), Chromista (Heterokontophyta a Haptophyta), Biliphytae (Glaucophyta a ruduchy - Rhodophyta), Chlorophytae (zelené řasy - Chlorophyta a Charophyta). 6. Evoluce a rozmanitost zelených a suchozemských rostlin. Evoluční vztahy a diverzita mechorostů a cévnatých rostlin. Evoluce a rozmanitost semenných rostlin. Původ, evoluce a fylogenetické vztahy krytosemenných rostlin. Systematická klasifikace mechorostů a cévnatých rostlin. Morfologické znaky, životní cykly a významní představitelé hlavních skupin mechorostů (hlevíky, játrovky a mechy) a cévnatých rostlin (Rhyniophyta, plavuně, kapradiny, přesličky, cykasy, jehličnany, obalosemenné a krytosemenné rostliny). 7. Hlavní evoluční trendy u krytosemenných rostlin a nejvýznačnější zástupci domácích druhů rostlin. Syllabus cvičení 1.-8. Jednotlivé skupiny rostlin. a) houby b) řasy c) mechorosty d) přesličky, plavuně a kapradiny e) jehličnany f) primitivní krytosemenné dvouděložné rostliny (Magnoliidae-Rosidae) g) evolučně odvozené dvouděložné rostliny (Cornidae-Asteridae) h) jednoděložné rostliny (Liliopsida) 9. Exkurze. (botanická zahrada UP). 10. Exkurze (hodnotné území v okolí Olomouce: např. Grygov, Kosíř nebo Moravičany) 11. Zápočet (prezentace).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Přehled fylogeneze rostlin a hub.
Po absolvování kurzu by student měl být schopen: - Načrtnout hlavní evoluční trendy u rostlin, řas a houbových organismů. - Definovat hlavní morfologické znaky evolučních skupin - Vyjmenovat hlavní fylogenetické/systematické skupiny houbových organismů, řas a rostlin - Vysvětlit hlavní evoluční změny v evoluci cévnatých rostlin - Porovnat hlavní reprodukční mechanismy a cykly u houbových organismů, řas a sinic, mechorostů a cévnatých rostlin. - Charakterizovat hlavní taxonomické skupiny cévnatých rostlin. - Vyjmenovat základní druhy nižších a vyšších rostlin ČR, s důrazem na běžné druhy krytosemenných rostlin. - Charakterizovat nejběžněji studované tzv. modelové rostliny v Plant Sciences (Arabidopsis, Medicago, Nicotiana, Taraxacum, Zea aj.) a zhodnocení jejich taxonomických, genetických, fytogeografických a ekologických vztahů.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška

1) zápočet - účast na cvičeních (1 absence); poznávací test (houby); seminární práce. 2) zkouška - písemný test.
Doporučená literatura
  • Antonín, V. (2006). Encyklopedie hub a lišejníků. Academia, Praha.
  • Cigánek D. a kol. Druhy rostlin botanické zahrady PřF UP.
  • Hendrych R. (1977). Systém a evoluce vyšších rostlin. Praha.
  • Kalina, T., Váňa, J. (2005). Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Karolinum Praha.
  • Mártonfi, P. (2003). Systematika cievnatých rastlín. Univerzita P. J. Šafárika, Košice.
  • Poulíčková, A., Jurčák, J. (2001). Malý obrazový atlas našich sinic a řas. Vydavatelství UP Olomouc.
  • Simpson, M. G. (2006). Plant systematics. Elsevier Academic Press, Amsterdam.
  • Soltis, D.E., Soltis, P.S., Endress, P.K., Chase, M.W. (2005). Phylogeny and Evolution of Angiosperms. Sinauer Associates, Inc. Publishers, Sunderland.
  • Stevens P. F. et al. (2014). ANGIOSPERM PHYLOGENY WEBSITE. St. Louis, MO.
  • THE ANGIOSPERM PHYLOGENY GROUP. (2009). An update of the Angiosperm Phylogeny Group classification for the orders and families of flowering plants: APG III. - Botanical Journal of the Linnean Society 161: 105?121.
  • Vašut R.J., Duchoslav M., Dančák M. a kol. Portál České Flóry.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Experimentální biologie - specializace Experimentální biologie rostlin (2021) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Molekulární a buněčná biologie (2021) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní