Předmět: Teorie a praxe tvorby učebnice chemie

» Seznam fakult » PRF » AFC
Název předmětu Teorie a praxe tvorby učebnice chemie
Kód předmětu AFC/PGUC
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klečková Marta, doc. RNDr. CSc.
Obsah předmětu
Základy teorie učebního textu, strukturní prvky učebnice, systémový přístup k obsahové stránce učebnice chemie. Návaznost učebnice chemie na platné osnovy, předpoklady jejich variací. Transformace chemických poznatků do učebního textu, cílové požadavky chemického vzdělání na základní a střední škole a jejich odraz v učebních textech. Strukturní analýza učebnic chemie, jazyk učebnic, jeho sémantické a syntaktické složky z hlediska přiměřenosti věku a vyspělosti žáků. Terminologické otázky školské chemie, grafická a obrazová složka učebnic chemie. Možnosti aplikace různých metod při práci s učebnicí ve výuce chemie. Autorská práva dle aktuální legislativy, recenzní řízení, schvalování udělení doložky MŠMT pro celostátní učebnice apod. Moderní koncepce prezentace učebních textů s využitím ICT.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 40 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem přednášky "Teorie a praxe tvorby učebnice chemie" je objasnit studentům postup zpracování učebního textu pro žáky různých věkových kategorií.
Vybavit si postupy strukturování a transformace chemických poznatků do učebních textů.
Předpoklady
Absolvování magisterského studijního oboru učitelství chemie.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Zpracování semestrální práce na zadané téma. Ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • J. Průcha. (2013). Moderní pedagogika. Praha.
  • J. Průcha. (1998). Teorie a analýzy edukačního média. Brno.
  • J.Průcha. (2003). Jak psát učební texty. Ostrava.
  • M. Pash. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha.
  • M. Pluskal. (1996). Zdokonalení metody pro měření obtížnosti didaktických textů. Pedagogika, 46, s. 62-76.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr