Předmět: Teoretické problémy chemických experimentů

» Seznam fakult » PRF » AFC
Název předmětu Teoretické problémy chemických experimentů
Kód předmětu AFC/PGCE
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klečková Marta, doc. RNDr. CSc.
  • Drahoš Bohuslav, doc. RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vymezení pojmu chemický experiment, historický experiment a jeho úloha v procesu poznání. Moderní chemický experiment, reálný chemický experiment. Experimenty ve vztahu k informačním a komunikačním technologiím. Experiment v badatelsky orientované výuce. Úloha experimentu při vytváření komplexního a strukturovaného myšlení. Chemický experiment a konstruktivismus. Transfer a interpretace - experiment - model. Metody a formy samostatné práce v rámci experimentu. Aplikace odborné kompetence, znalostí teorie učení a didaktiky chemie.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
  • Semestrální práce - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem přednášky "Teoretické problémy chemických experimentů" je objasnit studentům problémy při zařazování školních chemických experimentů do výuky chemie ve školské praxi.
Popsat vývoj a současné trendy využívání školních chemických experimentů ve výuce přírodovědných předmětů.
Předpoklady
Absolvování magisterského studijního oboru učitelství chemie.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Zpracování semestrální práce na zadané téma, rozbor 3 inovovaných experimentů. Ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • B. Z. Shakhashiri. (1985). Chemical Demonstrationss, vol. 1- 4. Wisconsin.
  • D. Voet, J. G. Voet and Ch. W. Pratt. (2006). Fundamentals of Biochemistry . New York, USA.
  • H. Čtrnáctová a kol. (2000). Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Prospektrum Praha.
  • J. Straková. (2002). Vědomosti a dovednosti pro život (PISA). Praha, ÚIV.
  • M. Prokša a kol. (1998). Technika a didaktika školských pokusov z chémie. PriF UK, Bratislava.
  • M. Prokša. (1997). Chémia a my. SPN, Bratislava.
  • M.Rocard. (2007). Science Education Now: A Renewed Pedagogy for the Future of Europe. Brusel, European Commission.
  • S. L. Seager, M. R. Slabaugh. (2000). Chemistry for Today. Brooks/Cole.
  • T. R. Dickson. (1995). Introduction to Chemistry. John Wiley &Sons, Inc.
  • Windschitl, M., Thompson, J., Braaten, M. (2008). Beyond The Scientific Method: Model-Based Inquiry as a New Paradigm of Preference for School Science Investigations.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr