Vyučující
|
-
Klečková Marta, doc. RNDr. CSc.
-
Drahoš Bohuslav, doc. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vymezení pojmu chemický experiment, historický experiment a jeho úloha v procesu poznání. Moderní chemický experiment, reálný chemický experiment. Experimenty ve vztahu k informačním a komunikačním technologiím. Experiment v badatelsky orientované výuce. Úloha experimentu při vytváření komplexního a strukturovaného myšlení. Chemický experiment a konstruktivismus. Transfer a interpretace - experiment - model. Metody a formy samostatné práce v rámci experimentu. Aplikace odborné kompetence, znalostí teorie učení a didaktiky chemie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednášky "Teoretické problémy chemických experimentů" je objasnit studentům problémy při zařazování školních chemických experimentů do výuky chemie ve školské praxi.
Popsat vývoj a současné trendy využívání školních chemických experimentů ve výuce přírodovědných předmětů.
|
Předpoklady
|
Absolvování magisterského studijního oboru učitelství chemie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zpracování semestrální práce na zadané téma, rozbor 3 inovovaných experimentů. Ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
B. Z. Shakhashiri. (1985). Chemical Demonstrationss, vol. 1- 4. Wisconsin.
-
D. Voet, J. G. Voet and Ch. W. Pratt. (2006). Fundamentals of Biochemistry . New York, USA.
-
H. Čtrnáctová a kol. (2000). Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Prospektrum Praha.
-
J. Straková. (2002). Vědomosti a dovednosti pro život (PISA). Praha, ÚIV.
-
M. Prokša a kol. (1998). Technika a didaktika školských pokusov z chémie. PriF UK, Bratislava.
-
M. Prokša. (1997). Chémia a my. SPN, Bratislava.
-
M.Rocard. (2007). Science Education Now: A Renewed Pedagogy for the Future of Europe. Brusel, European Commission.
-
S. L. Seager, M. R. Slabaugh. (2000). Chemistry for Today. Brooks/Cole.
-
T. R. Dickson. (1995). Introduction to Chemistry. John Wiley &Sons, Inc.
-
Windschitl, M., Thompson, J., Braaten, M. (2008). Beyond The Scientific Method: Model-Based Inquiry as a New Paradigm of Preference for School Science Investigations.
|