Předmět: Didaktika chemie

» Seznam fakult » PRF » AFC
Název předmětu Didaktika chemie
Kód předmětu AFC/DIC
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Prášilová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Štarha Pavel, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
" obecná a speciální didaktika chemie " vzdělávací a výchovné cíle ve výuce chemie, všeobecně vzdělávací standard " didaktické zásady uplatňované v chemii, učivo chemie, učební plány předmětu chemie v Rámcových vzdělávacích programech základního a středního školství " formy výuky chemie, metody výuky chemie, demonstrační a žákovský experiment " materiální a didaktické prostředky, využití informačně komunikačních technologií (ICT) ve výuce chemie (audiovizuální a PC techniky, Internet) " projektová výuka, práce s talenty ve výuce chemie " dodržování bezpečnostních předpisů při výuce chemie, příprava učitele na výuku chemie, příprava na vyučovací hodinu " tvorba školního vzdělávacího programu, vzdělávací oblast člověk a příroda, průřezová témata " pojmotvorný proces ve výuce chemie " didaktické zpracování tématických celků z obecné chemie, výběr experimentů " didaktické zpracování tématických celků z anorganické chemie, výběr experimentů " didaktické zpracování tématických celků z organické chemie, biochemie, výběr experimentů " maturitní zkouška z chemie - cílové požadavky. Přírodovědná gramotnost absolventů SŠ " chemie a společnost, význam chemie při ochraně životního prostředí, uplatnění chemie v běžném životě

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Exkurze - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 52 hodin za semestr
Výstupy z učení
Přednáška "Didaktika chemie" je určena studentům prvního ročníku učitelství chemie navazujícího magisterského studia. Jejím cílem je seznámit studenty s obsahem a rozsahem učiva chemie na středních a základních školách a s metodami výuky chemie. Cílem semináře "Didaktika chemie" je aplikovat výukové metody na vybraných tématech učiva chemie pro střední a základní školy.
Popsat metody a postupy ve výuce chemie na středních a základních školách. Seminář: Aplikovat metody a postupy ve výuce chemie na konkrétních tématických na středních a základních školách.
Předpoklady
Absolvování předmětů základních chemických oborů, pedagogiky a školní didaktiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Pro úspěšné absolvováni předmětu musí student mít 100% účast v semináři, provést ukázku výuky zvoleného tématu, zpracovat a presentovat skupinový projekt na zadané téma. Zkouška z didaktiky chemie je ústní, skládá se ze 4 otázek - vysvětlení chemického výpočtu, otázka z obecné a otázka ze speciální didaktiky chemie, výklad základního chemického pojmu. Student musí uspokojivě zodpovědět minimálně tři otázky.
Doporučená literatura
  • On-line katalogy knihoven.
  • Rámcový vzdělávací program pro ZŠ a SŠ.
  • Schoolbook for Chemistry.
  • Učebnice chemie pro gymnázia, ZŠ a SŠ.
  • B. Z. Shakhashiri. (2011). Chemical Demonstrations. vol. 1- 5. Wisconsin.
  • G. C. Hill, J. S. Holman. (2021). Chemistry in context. Laboratory Manual. ELBS/Nelson.
  • J. Čipera, L. Svoboda. (2001). Didaktika chemie I., II. (skriptum). České Budějovice.
  • J. Halbych, J. Hudeček, J. Šímová. (2000). Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Prospektrum.
  • M. Klečková, Z. Šindelář. (2013). Školní pokusy z anorganické a organické chemie. VUP, Olomouc.
  • M. Pasch, T. G. Gardner, G. Sparks-Langerová, A. J. Starková. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál.
  • R. Čapek. (2018). Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně.. Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o.
  • R. Čapek. (2015). Moderní didaktika. Grada.
  • S. L. Seager, M. R. Slabaugh. (2000). Chemistry for Today. Brooks/Cole.
  • T. L. Brown, H. E. LeMay, B. E. Bursten. (1997). Chemistry. Prentice-Hall.
  • T. R. Dickson. (1995). Introduction to Chemistry. John Wiley &Sons, Inc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní