Předmět: Právní regulace médií

» Seznam fakult » PFA » VPK
Název předmětu Právní regulace médií
Kód předmětu VPK/PRM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky letní semestr
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pouperová Olga, doc. JUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1. Periodický tisk a periodický tisk územních samosprávných celků. 2. Rozhlasové a televizní vysílání. 3. Vysílání veřejné služby. 4. Audiovizuální mediální služby na vyžádání. 5. Online vysílání. 6. Online magazíny.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
České mediální právo je charakteristické tím, že právní úpravy pro jednotlivé druhy médií (mediálních služeb) jsou obsaženy v různých zákonech (není jeden mediální zákon), a tudíž i regulace různých druhů médií je nastavena různě a pro jednotlivé druhy médií platí různá pravidla, byť ve své podstatě jde stále o tutéž činnost - poskytování informací či zábavy uživatelům. Předmět především seznámí s právními režimy jednotlivých druhů médií; bude vysvětleno, jak "mediální zákony" definují jednotlivé druhy médií (zejména periodický tisk, rozhlasové a televizní vysílání, online vysílání, audiovizuální mediální služby na vyžádání) a na příkladech dílčích pravidel regulace (regulace obsahu pořadů, regulace obchodních sdělení apod.) pak bude vysvětlena relevance rozlišování jednotlivých druhů mediálních služeb. V souvislosti s tím bude také vysvětleno, v jakém režimu vzniká oprávnění provozovat jednotlivé druhy médií (resp. co je třeba učinit, aby mohlo být provozování činnosti zahájeno) a které orgány jsou příslušné k výkonu správního dozoru nad dodržováním pravidel pro jednotlivé druhy médií stanovených.
Po absolvování předmětu budou studenti znát podstatné znaky legálních definic mediálních služeb, budou tedy schopni rozlišovat mediální služby z právních hledisek, budou se orientovat v zákonech, které ve svém souhrnu tvoří "mediální právo" a budou chápat, v kterých situacích který zákon aplikovat.
Předpoklady
Absolvování tohoto předmětu není podmíněno absolvováním jiného předmětu.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Povinná docházka na seminární výuku v rozsahu odpovídajícím požadavkům plynoucím ze studijního řádu, aktivní účast na seminářích, prezentace případové studie na semináři a její písemné zpracování.
Doporučená literatura
  • Moravec, O. (2013). Mediální právo v informační společnosti. Praha: Leges.
  • Pouperová, O. (2010). Regulace médií. Praha.
  • Sládeček, V., Pouperová, O. a kol. (2014). Správní právo - zvláštní část. 2. vydání.. Praha: Leges.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Právnická fakulta Studijní plán (Verze): Právo ve veřejné správě (2019) Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Právnická fakulta Studijní plán (Verze): Právo ve veřejné správě (2013) Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní