| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Sobek Tomáš, doc. JUDr. Ph.D.
                
                    Rosenkranzová Olga, JUDr. Ph.D.
                
                    Osina Petr, JUDr. Ph.D.
                
                    Kohajda Michael, doc. JUDr. Ph.D.
                
                    Bobek Michal, Mgr.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | Tematické okruhy:  1) Teorie přirozeného práva v době osvícenství (Pufendorf, Kant) 2) Anglický právní pozitivismus 3) Historická škola právní  4) Škola právní exegeze, škola volného práva, zájmová jurisprudence 5) Právní realismus (americký, skandinávský) 6) Ryzí nauka právní 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Předmět je v rámci studijního programu zařazen do jeho prvního pilíře zaměřeného především na rozvoj teoretických znalostí studenta. Předmět je koncipován jako třísemestrální, první dva semestry jsou zaměřeny na rozvoj znalostí v oblasti právní filozofie, třetí na rozvoj znalostí v oblasti právní metodologie.  První semestr předmětu je současně prvním semestrem, který se primárně zaměřuje na prohloubení znalostí studentů v oblasti právní filozofie. V tomto semestru se student seznámí s významnými směry právně-filozofického myšlení 19. a první poloviny 20. století. Nejprve se výuka bude věnovat anglickému právnímu pozitivismu (Bentham, Austin), včetně jeho vztahu k utilitaristické etice. Potom bude probrána historická škola právní v Německu (Savigny, Puchta), a to ve vztahu k tzv. pojmové jurisprudenci. Dále se bude výuka stručně věnovat metodologii právní exegeze (Francie, Rakousko) v kontextu civilní kodifikace. Následně důkladněji probere metodologické směry, které byly kritické k pojmové jurisprudenci, totiž zájmovou jurisprudenci (Jhering, Heck) a školu volného práva (Kantorowicz). Plynule pak přejde k americkému právnímu realismu (Llewellyn, Frank, Cohen), který navíc srovná se skandinávským právním realismem (Hägerström, Olivecrona). Nakonec se bude výuka věnovat normativismu, a ten nejen vídeňské ryzí nauce právní, ale též brněnské normativní škole.  Důležitou podmínkou splnění tohoto předmětu je průběžné odevzdání písemných úkolů dle pokynu vyučujících v daném termínu a jejich schválení vyučujícími předmětu. Rozvoj znalostí v oblasti právní filozofie a právní metodologie.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Absolvování tohoto předmětu není podmíněno úspěšným absolvováním jiného předmětu. 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Písemná zkouška 
 Student se s vyučujícím setkává v rámci přímé výuky přednášek a dále minimálně dvou osobních konzultací, při kterých je student povinen konzultovat poznatky získané samostudiem publikací vyučujícím mu zadaných. Student je oprávněn s vyučujícím konzultovat také prostřednictvím e-mailové korespondence, pokud jde o dotaz k takové formě korespondence vhodný. Student prezenční formy studia je povinen se účastnit 80% přednášek předmětu. Student kombinované formy je povinen se účastnit minimálně 30 % přednášek a dvou konzultací s přednášejícím.
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    Broulík, J., Bartošek, J. (2015). Ekonomický přístup k právu. Praha. 
                
                    Colotka, P., Káčer, M., Berdisová, L. (2016). Právna filozofia dvadsatieho storočia. Praha. 
                
                    Dworkin, R. (2001). Když se práva berou vážně. Praha. 
                
                    Fuller, L. L. (1998). Morálka práva. Oikoymenh, Praha. 
                
                    Hart, H.L.A. (2004). Pojem práva. 1. vydání. Praha, Prostor. 
                
                    Sobek, T. (2011). Právní myšlení. Kritika moralismu. Plzeň. 
                
                    Sobek, T. (2016). Právní rozum a morální cit. Praha. 
                 
 
 |