Vyučující
|
-
Horák Ondřej, doc. JUDr. Ph.D.
-
Bílý Jiří, doc. JUDr. Ph.D.
-
Razim Jakub, JUDr. PhDr. Ph.D. et Ph.D.
-
Dostalík Petr, doc. JUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Zaměření doktoranda na historické nebo romanistické prameny. Překlad odborného latinského či německého textu. Problematika exegeze, interpretace a interpolací.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Předmět představuje základní předmět tvořící třetí pilíř studijního programu zaměřený na rozvoj odborných dovedností a obecných způsobilostí studenta, konkrétně na schopnosti studenta prezentovat nabyté znalosti a dovednosti ve vědeckém textu a na odborném vědeckém fóru. Předmět je koncipován jako čtyřsemestrální, s postupujícími semestry se zvyšují nároky plnění studentů v rámci předmětu. Předmět navazuje především na filozoficko-metodologické základy práva a vědeckou propedeutiku a je určen studentům specializace Právní dějiny a římské právo. S ohledem na to, že disertační práce představuje závěrečnou práci studenta shrnující výsledky jeho vědecké činnosti realizované v průběhu celého studia, je v rámci programu kladen odpovídající důraz na průběžnou vědeckou činnost studenta ve zvolené oblasti. Z tohoto důvodu je student povinen již v rámci prvního semestru tohoto předmětu odevzdat školiteli podrobný seznam odborné literatury a relevantní judikatury vztahující se k tématu jeho připravované disertační práce.
Schopnost studenta prezentovat nabyté znalosti a dovednosti ve vědeckém textu a na odborném vědeckém fóru
|
Předpoklady
|
Absolvování tohoto předmětu je podmíněno absolvováním předmětů Filozoficko-metodologické základy práva I., II. a Vědecká a pedagogická propedeutika I., II.
KTP/DFMZ1 a zároveň KTP/DFMZ2 a zároveň KPO/DVPP1 a zároveň KPO/DVPP2
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Splnění podmínek předmětu, kterými jsou pasivní účast na vědecké konferenci z právních dějin nebo římského práva a odevzdání podrobné rešerše literatury k disertační práci. Podmínky jsou stejné i pro studenty kombinované formy studia.
|
Doporučená literatura
|
-
Appleby Joyce, Lynn Hunt a Margaret Jacob. (2002). Jak říkat pravdu o dějinách: historie, věda, historie jako věda a Spojené státy americké. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
-
BLOCH, Marc. (2011). Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha: Argo.
-
Carr, Edward Hallett. (1967). Co je historie?. Praha: Svoboda.
-
časopis Dějiny - teorie - kritika. časopis Dějiny - teorie - kritika.
-
Himl, Pavel, Jan Tuček a kol. (2015). Texty k historickému prosemináři FHS UK.
-
Horský, Jan. (2009). Dějepisectví mezi vědou a vyprěvěním: úvahy o povaze, postupech a mezích historické vědy.. Praha: Argo.
-
Kutnar František, Jaroslav Marek. (2009). Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
-
Miroslav Hroch a kol. (1985). Úvod do studia dějepisu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
-
Pešek, Jiří (ed.). (2000). VIII. Sjezd českých historiků. Hradec Králové 10.-12. září 1999. Praha: Scriptorium.
-
Třeštík, Dušan. (1999). Mysliti dějiny. Praha: Paseka.
|