| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Holá Lenka, doc. PhDr. Ph.D.
                
                    Madleňáková Lucia, JUDr. Ph.D.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | 1. Konflikty, způsoby řešení konfliktů 2. Mediace, principy mediace 3. Právní aspekty mediace 4. Možnosti uplatnění mediace 5. Komunikační techniky  6. Proces mediace 7. Účastníci mediace, jejich role a vztahy 8. Role a úkoly mediátora 9. Proces mediace 10. Proces mediace  11. Etický rámec mediace 12. Systém poskytování mediačních služeb 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Cílem předmětu je podpora a rozvoj mediačních znalostí a praktických dovedností, orientace studentů v hlavních problémech kombinace práva s neformálními postupy řešení sporů a schopnosti výkonu mediace v interdisciplinární spolupráci. Studenti tak budou komplexněji připraveni na vlastní právní praxi s možností volby nejvhodnějšího postupu řešení případu. Předmět dává přehled o možnostech řešení sporů a vytváří širší základ pro efektivní výkon profese. Studenti na reálných případech provedou analýzu sporu z hlediska jeho povahy a intenzity. Na základě stanovených kritérií vyberou případ vhodný pro mediaci a v komediaci s vyučujícím či pod jeho supervizí mediaci prakticky realizují. Důležitou součástí výuky bude evaluace činností a rozvojová sebereflexe. Předmět předpokládá úzkou spolupráci se Studentskou právní poradnou a regionálními mediačními pracovišti dle jejich zaměření.  Řešením konfliktů členů komunity tak Mediační klinika přispěje k naplňování třetí role Univerzity Palackého jako aktéra sociálního rozvoje v regionu.   Znalostní cíle: Orientace studentů v metodách mimosoudního řešení sporů a jejich možnostech, znalost metody mediace, jejích principů, procesu, charakteristik vztahů, aplikačních oblastí mediace, etických aspektů a zákonných podmínek jejího poskytování v ČR. Dále znalost aspektů konfliktní situace, identifikace případu vhodného pro mediaci dle stanovených kritérií a znalost předností a limitů mediace při praktické aplikaci.  Dovednostní cíle: Studenti budou umět navázat respektující a důvěryhodný vztah s klienty, orientovat se v jejich konfliktní situaci a naplánovat vhodný postup při aplikaci mediace podle předmětu sporu a potřeb a zájmů stran. Naučí se strukturovat proces mediace a vést ho s využitím zejména technik aktivního naslouchání a vyjednávání. Získají dovednost sebereflexe a vnímavé reflexe klientů a jejich potřeb při řešení konfliktní situace. Předmět přispěje k osobnostnímu a profesnímu rozvoji studenta. Student získá znalosti o konfliktech a metodách jejich řešení. Seznámí se s tím, co je mediace, jak je charakterizovaná, z jakých zdrojů vychází a na jakých principech funguje. Bude umět navázat respektující a důvěryhodný vztah s klienty, strukturovat proces mediace a vést ho s využitím zejména technik aktivního naslouchání a vyjednávání. Bude mít přehled o oblastech uplatnění mediace. Student tak propojí teoretické znalosti s dovednostmi výkonu mediace, posílí své komunikační dovedností a schopnost interdisciplinární a týmové spolupráce.
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | Absolvování tohoto předmětu není podmíněno absolvováním některého jiného předmětu. 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | Analýza výkonů studenta 
 Student zapsaný do předmětu je povinný účastnit se všech částí výuky s plněním zadaných úkolů. Zájemci o předmět budou vybíráni na základě přihlášky s uvedením motivace a výběrového řízení. Předmět má především dovednostní povahu. Praktické výkony studentů budou základním kritériem jejich hodnocení.
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    Doležalová, M., Hájková, Š., Potočková, D., Štandera, J. (2013). Zákon o mediaci. Komentář. Praha: C. H. Beck. 
                
                    Holá, L., Hrnčiříková, M. (2017). Mimosoudní metody řešení sporů. Praha: Leges. 
                
                    Holá, L. (2011). Mediace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing. 
                
                    Holá, L., Westphalová, L., Kováčová, A., Spáčil, O. (2014). Rodinná mediace v České republice. Praha: Leges. 
                
                    Horáček, T., Svatoš, M., Olík, M. (2019). Zákon o mediaci. Komentář. Praha: Wolters Kluwer. 
                
                    Cholenský, R. (2013). Praktický průvodce mediací: podle nové právní úpravy. Praha: Linde Praha. 
                
                    Kovach, K. K. (2010). Mediation in a nutshell. St. Paul, Minn: West, a Thomson Reuters business. 
                
                    Křivohlavý, J. (2008). Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál. 
                
                    Patočková, D. (2013). Nejlepší je domluvit se, aneb, Průvodce mediačním procesem2013. Praha: Alfom. 
                
                    Plamínek, J. (2013). Mediace: nejúčinnější lék na konflikty. Praha: Grada. 
                
                    RISKIN, LEONARD L. Mediace aneb Jak řešit konflikty. 1. vyd. Praha: Pallata, 1997. ISBN: 80-901710-6-0. 
                
                    Šišková, T. (2012). Facilitativní mediace: řešení konfliktu prostřednictvím mediátora. Praha: Portál. 
                 
 
 |