Vyučující
|
-
Tomoszek Maxim, JUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: Právo na vzdělání Rovnost a zákaz diskriminace Svoboda projevu Právo na informace Pozitivní závazky státu Vymahatelnost lidských práv Práva dětí Práva osob se zdravotním postižením
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Semestrální práce
- 36 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Tento předmět umožňuje studentům seznámit se s praktickými aspekty ochrany lidských práv s důrazem na vnitrostátní úroveň. Studenti v rámci tohoto předmětu propojí teoretické znalosti z různých právních odvětví, takže komplexněji pochopí působení lidských práv v praxi. Zároveň budou dále rozvíjet právní dovednosti jako analýzu a řešení právního případu, psaní právních dokumentů a další. Také zvýší svou kompetenci v oblasti lidských práv a hlouběji si uvědomí hodnotové prvky v právu. Výuka bude probíhat tím způsobem, že se studenti rozdělí do pracovních skupin a v nich budou pracovat na konkrétních problémech lidských práv v ČR s cílem docílit reálné změny, resp. zvýšení úrovně ochrany. V tomto akademickém roce bude předmět zaměřen zejména na problematiku zajištění práva na vzdělání u žáků a studentů se specifickými potřebami a jejich integrace do vzdělávacího procesu, např. se budeme věnovat problému uvolňování z tělesné výchovy, zajištění asistence ve škole, diskriminace žáků apod.
Studenti v rámci tohoto předmětu propojí teoretické znalosti z různých právních odvětví, takže komplexněji pochopí působení lidských práv v praxi. Zároveň budou dále rozvíjet právní dovednosti jako analýzu a řešení právního případu, psaní právních dokumentů a další. Také zvýší svou kompetenci v oblasti lidských práv a hlouběji si uvědomí hodnotové prvky v právu.
|
Předpoklady
|
Absolvování tohoto předmětu není podmíněno absolvováním některého jiného předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Závěrečná zpráva
Kolokvium je získáno na základě splnění semestrálního projektu, kterým je analytický materiál spojený s návrhem konkrétních opatření pro vybraný lidskoprávní problém s potenciálem pro převedení do praxe.
|
Doporučená literatura
|
-
Příručka studenta právních klinik / Clinical Student Handbook.
-
Bartoň, M., Kopa, M., & Tomoszek, M. (2014). Základní práva: příklady a dokumenty. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Bartoň, M., Kratochvíl, J., Kopa, M., Tomoszek, M., Jirásek, J., & Svaček, O. Základní práva.
-
Berger, V. (2003). Judikatura Evropského soudu pro lidská práva. IFEC, Praha.
-
Harris, D. - O'Boyle, M. - Warbrick, C. (2014). Law of the European Convention on Human Rights. 3rd edition.. Oxford : Oxford University Press.
-
Hubálková, E. (2003). Evropská úmluva o lidských právech a Česká republika (Judikatura a řízení před Evropským soudem pro lidská práva). Linde, Praha.
-
Wagnerová, E. a kol. (2012). Listina základních práv a svobod- komentář. Wolters Kluwer.
|