Vyučující
|
-
Madleňáková Lucia, JUDr. Ph.D.
-
Černá Leona, Mgr.
-
Grochová Martina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Teoretická část - interaktivní výukové metody 2. Teoretická část - interaktivní výukové metody 3. Teoretická část - prezentační a komunikační dovednosti 4. Teoretická část - dynamika skupiny, jak se vypořádat s různými situacemi a žáky 5. Teoretická část - příprava výukových bloků 6. Teoretická část - příprava výukových bloků 7. Praktická část - výuka na škole 8. Praktická část - výuka na škole 9. Praktická část - reflexe a hodnocení výukových bloků
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Podstatou navrhovaného předmětu "Street Law for French" je zajištění výuky základů práva ze strany vysokoškolských zahraničních studentů předjížděcích z Francie na vybraných spolupracujících středních školách, a to v rámci výuky francouzského jazyka. Podle poptávky středních škol a s ohledem na znalosti zahraničních studentů bude nabízena výuka ve třech tematických okruzích: 1) mezinárodní právo (se zaměřením na lidská práva), 2) právo Evropské unie a 3) základy francouzského právního řádu (s důrazem na státní zřízení, politický systém a ústavní právo). Studenti se na výuku na středních školách budou připravovat na seminární výuce pod vedením Mgr. Martiny Grochové, Ph.D. (street law metody, mezinárodní právo a právo EU) a Mgr. Leony Černé (základní francouzského právního systému) a dále samostatně ve dvojicích, v nichž budou výuku zajišťovat. Sociální dimenzí předmětu je vzdělávání skupiny žáků středních škol ve francouzském jazyce a zároveň v právu tak, aby byli sami tito středoškolští studenti schopni v tomto cizím jazyce mluvit a argumentovat o otázkách práva, které je obklopuje a získají základní přehled o právním řádu Francie, tedy země, jejíž jazyk se učí. Vysokoškolští studenti se zajištěním výuky vybraných témat z výše uvedených oblastí na středních školách naučí, jak podat mnohdy nesrozumitelné a vzdálené právní záležitosti tak, aby byly lépe uchopitelné pro žáky středních škol, a rozvinou tak své prezentační, argumentační a komunikační dovednosti. Studenti si v tomto předmětu osvojí dovednost efektivního a srozumitelného sdělování odborných informací a nahlédnou na své znalosti práva ve srovnávací perspektivě, neboť budou konfrontováni s odlišným, kulturně podmíněným, vnímáním základních právních institutů ze strany středoškolských studentů.
V tomto předmětu studenti propojí teoretické znalosti s dovednostmi prezentace a komunikace, diskuze, argumentace, předávání znalostí učením, ve srozumitelné formě i neprávníkům, používání základů vědecké práce (vyhledávání informací, jejich zpracování a další využití), time management. Jedná se o dovednosti, které jsou pro práci právníka důležité. Dovednost umět přiblížit nebo předat stěžejní právní informaci a vysvětlit ji zapamatovatelným způsobem je opomíjenou dovedností právníka.
|
Předpoklady
|
Absolvování tohoto předmětu není podmíněno absolvováním některého jiného předmětu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Student zapsaný do předmětu je povinný účastnit se seminářů a vykonávat pečlivě přípravu na jednotlivé výukové bloky (sestavování plánů). Předmět bude vyučován ve francouzském jazyce, v němž bude též realizována výuka na středních školách.
|
Doporučená literatura
|
-
ARBETMAN, Lee, Edward L. O'BRIEN a Edward MCMAHON. (2010). Glencoe street law: a course in practical law. Eighth edition. Columbus, OH: McGraw Hill Education.
-
ARBETMAN, Lee, Edward L. O'BRIEN a Edward MCMAHON. (1990). Street law: a course in practical law with learning outcomes, answers to problems, additional text, special projects and mock trials. Teacher's manual to accompany.. St. Paul: West Publishing.
-
FISHER, Margaret, Lee ARBETMAN a Edward L. O'BRIEN. (2009). Street law: a course in practical law : student workbook. Columbus, OH: McGraw Hill Education.
|