Předmět: Special Education of Persons with Mental Retardation

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Special Education of Persons with Mental Retardation
Kód předmětu USS/YUPSY
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Müller Oldřich, Mgr. Ph.D.
  • Pastieriková Lucia, Mgr. Ph.D.
  • Valenta Milan, prof. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah: Úvodní setkání obeznámení s obsahem předmětu a podmínkami jeho ukončení. Postavení osob s mentálním postižením ve společnosti (pohled od minulosti po současnost). Místo psychopedie v soustavě věd. Interdisciplinarita oboru. Základní psychopedická terminologie. Mentální retardace. Demence. Sociálně podmíněná mentální retardace. Hraniční pásmo mentální retardace. Osobnost člověka s mentálním postižením. Specifika osobnosti s mentálním postižením (klasifikace MR dle WHO). Specifika osobnosti s poruchou autistického spektra. Raná péče o osoby s mentálním postižením. Vzdělávání osob s mentálním postižením. Legislativní rámec. Rámcové vzdělávací programy. Poradenství pro osoby s mentálním postižením. Profesní orientace. Pracovní uplatnění osob s mentálním postižením. Legislativní rámec.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Theoretical introduction into the education of the mentally disabled people, application of the educational methods on the concrete situations when teaching.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Systematické pozorování studenta

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru: Aktivní účast na výuce; prezentace, ústní zkouška v zápočtovém týdnu.
Doporučená literatura
  • BAJO, I., VAŠEK, Š. (1994). Pedagogika mentálne postihnutých (Psychopédia). Bratislava: Sapientia.
  • Krejčířová, O. (2007). Estetické aspekty zájmové pohybové činnosti osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Švarcová, I. (2007). Mentální retardace. Praha: Portál.
  • Thorová,K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
  • Valenta, M., Michalík, J., & Lečbych, M. (2012). Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada Publishing.
  • Valenta, M., Müller, O., Vítková, M., Kozáková, Z., Strnadová, I., & Mužáková, M. (2009). Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. Praha: Parta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr