Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Maštalíř Jaromír, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah je tvořen kapitolami, zaměřenými na rozvoj komunikačních kompetencí speciálního pedagoga - poradce a rozvoj jeho schopnosti prezentovat a obhájit fakta, myšlenky, postoje, postupy a podobně. Jedná se o teoreticko-dovednostní předmět.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
A course that combines theoretical knowledge with practical activities. The content of the course is made up of specific areas that are key to the development of communication skills (so-called soft skills) of the future teacher/special teacher such as: teamwork, the ability to present various topics appropriately, and to defend one's opinions, ideas or positions adequately with the use of facts. Course outcomes: - know basic determination and aim of communication; - understand importance of good and effective communication; - be able to present one's views in front of others; - know and identify possible obstacles in communication; - understand key factors of the good presentation; - be able to engage the audience appropriately and effectively; - be able to practically apply the so-called five fingers rule - to know which death arguments are and how to work with it; -to know how to create a good presentation and what to avoid; -identify own strengths and weaknesses in relation to the topic - be able to do selfreflection based on own activities.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
Fulfillment of the conditions set by the subject teacher before the course.
|
Doporučená literatura
|
-
Eng, N. (2007). Teaching College: The Ultimate Guide to Lecturing, Presenting, and Engaging Students.
-
Farlin, W. (2021). Tips For Better Presentations: Simple, Practical Ideas On How To Improve Your Presentations: How To Make A Powerpoint Presentation That Works.
-
Fletcher, J. (2015). Teaching Arguments: Rhetorical Comprehension, Critique, and Response. Stenhouse Publishers.
-
Fredericks, A., D. (2019). The Adjunct Professor's Complete Guide to Teaching College: How to Be an Effective and Successful Instructor.
-
Honzák, R. (1997). Komunikační pasti v medicíně. Praha: Galén.
-
HURST, B. (1994). Encyklopedi komunikačních technik. Praha: Grada Publishing.
-
Křivohlavý, J. (2004). Pozitivní psychologie. Praha, Portál.
-
Palmer, E. (2011). Well Spoken: Teaching Speaking to All Students.
|