Předmět: Training of Communication and Presentation Skills

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Training of Communication and Presentation Skills
Kód předmětu USS/YLTKD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Maštalíř Jaromír, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah je tvořen kapitolami, zaměřenými na rozvoj komunikačních kompetencí speciálního pedagoga - poradce a rozvoj jeho schopnosti prezentovat a obhájit fakta, myšlenky, postoje, postupy a podobně. Jedná se o teoreticko-dovednostní předmět.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
A course that combines theoretical knowledge with practical activities. The content of the course is made up of specific areas that are key to the development of communication skills (so-called soft skills) of the future teacher/special teacher such as: teamwork, the ability to present various topics appropriately, and to defend one's opinions, ideas or positions adequately with the use of facts. Course outcomes: - know basic determination and aim of communication; - understand importance of good and effective communication; - be able to present one's views in front of others; - know and identify possible obstacles in communication; - understand key factors of the good presentation; - be able to engage the audience appropriately and effectively; - be able to practically apply the so-called five fingers rule - to know which death arguments are and how to work with it; -to know how to create a good presentation and what to avoid; -identify own strengths and weaknesses in relation to the topic - be able to do selfreflection based on own activities.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta

Fulfillment of the conditions set by the subject teacher before the course.
Doporučená literatura
  • Eng, N. (2007). Teaching College: The Ultimate Guide to Lecturing, Presenting, and Engaging Students.
  • Farlin, W. (2021). Tips For Better Presentations: Simple, Practical Ideas On How To Improve Your Presentations: How To Make A Powerpoint Presentation That Works.
  • Fletcher, J. (2015). Teaching Arguments: Rhetorical Comprehension, Critique, and Response. Stenhouse Publishers.
  • Fredericks, A., D. (2019). The Adjunct Professor's Complete Guide to Teaching College: How to Be an Effective and Successful Instructor.
  • Honzák, R. (1997). Komunikační pasti v medicíně. Praha: Galén.
  • HURST, B. (1994). Encyklopedi komunikačních technik. Praha: Grada Publishing.
  • Křivohlavý, J. (2004). Pozitivní psychologie. Praha, Portál.
  • Palmer, E. (2011). Well Spoken: Teaching Speaking to All Students.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr