Předmět: Problematika talentu, mimořádného talentu a nadání v kontextu speciální pedagogiky

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Problematika talentu, mimořádného talentu a nadání v kontextu speciální pedagogiky
Kód předmětu USS/XZZTA
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je komplexní a detailní vhled, analýza a komparace vývoje náhled na problematiku talentu, mimořádného talentu a nadání v kontextu speciální pedagogiky v souladu se soudobými i historicky podloženými vědecko-výzkumnými poznatky z oblasti psychologie, pedagogiky, neurověd a dalších disciplín a v přímé kontinuální reflexi do moderních speciálněpedagogických přístupů. Velký důraz bude kladen na komparaci tuzemského vědecko-výzkumného pojetí se zahraničími koncepty a na respektování individuálních vývojových specifik, vazeb na zdravotní postižení a znevýhodnění, sociokulturní specifika a dopad do oblasti diagnostiky a komplexní intervence, stejně jako do hodnocení edukačního výkonu dětí i dospělých. Obsahem předmětu bude kritická analýza a komparace náhledů na teorie výjimečnosti a tzv. dvojí výjimečnosti jakožto speciálních potřeb, individuální variabilitu kognitivní úrovně v relaci s tzv. psychologickými, neurobiologickými a socio-determinanty nadání a jejího dopadu na oblast speciálněpedagogického bádání, specifické vědecky podložené výsledky v rámci zkoumání hereditární a genetické podmíněnosti tzv. výjimečných schopností ve vztahu k sociálním, socio-kulturním determinantům a vazbám, náhled na metody a strategie rozvoje talentu a nadání v edukačních (metodických, didaktických i poradenských) i klinických konsekvencích. Mezi odborně konfrontovanými koncepty bude rovněž např. ableismus, stejně jako kreativita v kontextu talentu a nadání u osob se speciálními potřebami. Předmětem odborné disputace jsou rovněž komunikační a jazyková specifika osob s mimořádným talentem a nadáním ve smyslu jejich interference do oblasti hodnocení pragmatiky komunikace, sociálně-interakčních a emocionálních projevů chování nebo do oblasti posuzování neurovývojových poruch typu PAS a vývojových poruch učení, syndromů spojených s mimořádným talentem a nadáním a dalších vědeckých oblastí. Po absolvování předmětu bude student schopen relevantně aplikovat získané poznatky ve své vědecko-výzkumné a vývojové činnosti a v rámci vědecké disputace na toto téma v mezinárodním kontextu. Studijní literatura a studijní pomůcky: BASKA, A., VANTASSEL-BASKA, J. AND MCCAULEY, S. (2018). Interventions that work with special populations in gifted education. Edited by S. McCauley. Waco, TX: Prufrock Press Inc. BARANOVÁ, P, MÁROVÁ, I., KACHLÍK, P (2021). Dvojí výjimečnost z pohledu zahraničních studií. Pedagogická Orientace, vol. 31, no. 4, pp. 5?31. CASTELLANO, J. A. AND FRAZIER, A. D. (2011). Special populations in gifted education: Understanding our most able students from diverse backgrounds. Edited by J. A. Castellano and A. D. Frazier. Waco, TX: Prufrock Press Inc. Cultivating Culturally Responsive Gifted Professionals (2021). Available at: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsgvr&AN=edsgcl.8244500013&lang=cs&site=eds-live&scope=site ČERMÁKOVÁ, M. (?2007). Co s nimi. Kroměříž: Přikrylová Milada Plus. 40 s. Barevné kamínky. DAVID, H. (2020). Dynamic on-line assessment of gifted children. Hauppauge, NY: Nova Science Publishers (Giftedness: Identification, assessment, nurturing, and treatment). Gifted Students with Learning Disabilities (2021). Available at: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsgvr&AN DAVID, H. (2017). ?A double label: learning disabilities and emotional problems among gifted children?. Available at: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,shib&db=edseur&AN=edseur.https%3a. www.europeana.eu.item.2048425.item.HPQG6VJ6C2YPYOOXSUNVUOGFNFVWI3ZE%3futm.source%3dapi%26utm.medium%3dapi%26utm.campaign%3dYuvuWBeCa&lang=cs&site=eds-live&scope=site HAVIGEROVÁ, J. M. a kol. (2011). Co bychom měli vědět o nadání. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus. 45 s. ISBN 978-80-7435-092-4.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -