Předmět: Teorie vzdělávání tělesně postižených, nemocných a zdravotně oslabených

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Teorie vzdělávání tělesně postižených, nemocných a zdravotně oslabených
Kód předmětu USS/XZVTP
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
V rámci předmětu jsou prezentovány aktuální teorie a přístupy ke vzdělávání tělesně postižených, nemocných a zdravotně oslabených v ČR i v zahraničí (komparace). Jsou zde vymezeny činitele edukačního procesu, jakož i faktory ovlivňující kvalitu edukace osob s poruchou mobility. Důraz je kladen na vymezení zásad, metod, prostředků a principů využitelných v edukaci osob s poruchou mobility různého věku. Je zde definován význam somatopedické diagnostiky v kontextu optimalizace edukace osob s poruchou mobility, jakož i popsána využitelnost technických pomůcek v oblasti školní i mimoškolní edukace těchto jedinců. Vymezena jsou specifika vzdělávání osob s tělesným postižením, osob nemocných i zdravotně oslabených. Pozornost je věnována také moderním trendům v oblasti vzdělávání osob s poruchou mobility raného a předškolního věku, školního věku, jakož i dospělého a seniorského věku. Studijní literatura a studijní pomůcky: BIGGE, J., BEST, J. S., HELLER, K. (2010) Teaching Individuals with Physical or Multiple Disabilities. New York: Macmillan Publishing Copany. ISBN 0-675-21017-8 ČÁDOVÁ, E. et al. (2012) Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - diagnostické domény pro žáky s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. ISBN 978-80-244-3052-2 ČÁDOVÁ, E. et al. (2012) Metodika práce s žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. ISBN 978-80-244-3308-0 CHEMINAIST, R. (2009) Special educational needs for newly quaified teachers and teaching assistants: a practical guide. London: Routledge. ISBN 9780415495837 HADJ-MOUSSOVÁ, Z. (2002) Úvod do speciálního poradenství. Liberec: TUL. ISBN 80-7083-659-8 HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. et al. (2011) Zředěný život. Praha: Somatopedická společnost. ISBN 978-80-904464-1-0 HIAT, M. D. B. (2004) Promising practises connecting schools of children with special needs. Greenwich: information Age Pub. ISBN 1930608993 HICK, P., THOMAS, G. (2009) Inclusiom and Diversity in Education. Los Angeles: SAGE. ISBN 9781412947091 JANKOVIC, J. et al. (2015) Neurology in Clinical Practice. 7. Vyd. Elsevier. ISBN 978-0323287838 JARVIS, P. (1994) Sociology of Adult Education. In HUSEN, T., POSTLETHWAITE, T. N. The International Encyklopedia of education. New York: Pergamon. JONÁŠKOVÁ, V. (1998) Formování manipulační činnosti a příprava ruky ke psaní u dětí s dětskou mozkovou obrnou. Praha. JONÁŠKOVÁ, V. (1998) Některé zvláštnosti výchovy a vzdělávání nemocných skoliózou. Praha. KÁBELE, F., KOLLÁROVÁ, E., KRACÍK, J., KOČÍ, J. (1993) Somatopedie. Praha: Univerzita Karlova. ISBN 80-7066-533-5 KÁBELE, F., KRACÍK, J. (1985) Nárys vývoje péče o mládež tělesně postiženou, nemocnou a zdravotně oslabenou. Praha: Univerzita Karlova. KANTOR, J. et al. (2013) Medicínské aspekty omezení hybnosti. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. ISBN 978-80-244-3709-5 KOLÁŘ, P. (2017) Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-657-1 KOUBEISSI, M., NABIL, A. (2017) Epilepsy Board Review. 1.vyd. Springer. ISBN 978-1493967728 KRAUS, J. a kol. (2006) Dětská mozková obrna. Praha. ISBN 80-247-1018-8 KŘIVOHLAVÝ, J. (2002) Psychologie nemoci. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-0179-0 KUBOVÁ, L. (1996) Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: TECH-MARKET. ISBN 80-902134-1-3 LAUDOVÁ, L. (2003) Alternativní a augmentativní komunikace. In ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, s. 561-576. ISBN 80-7178-546-6 LIGHT, J. C., BINGER, C. (1998) Building Communicative Competence with individuals Who Use Augmentative and Alternative Communication. Illinois: Paul H. Brookers Publishing Co., Inc. ISBN 1-55766-324-6

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -