Obsahem předmětu je hluboký teoretický vhled do oblasti edukace osob s kombinovaným postižením. Kvalita života klientů, rodiny a dalších druhů sociálního prostředí jsem, zde pojímány z integrativního hlediska a předpokládají se i teoretické vklady pro práci v oblastech mimoškolských (zdravotnictví a sociální péče). Znalost a orientace v syndromatickém a nesyndromatickém kombinovaném postižení bude zohledněna v neučitelských oblastech při plánování stimulačních a rozvíjejících aktivit u osob s kombinovaným postižením bez ohledu na věk. Předpokládá se aktualizovaná informovanost v oboru s ohledem na mezinárodní stav oboru a jeho pojetí. Studijní literatura a studijní pomůcky: BABINČÁK, P. (2004) "Indikátory kvality života. Čo považujete za šťastný život?" Pp. 161167 in Džuka, J. (ed.) Psychologické dimenzie kvality života. Prešov: Prešovská univerzita. ISBN 80-8068-282-8 BARTOŇOVÁ, M. (2005) Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-38-1 BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (2007) Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: PAIDO. ISBN 978-80-7315-158-4 DŽUKA, J. (ed.). (2004) Psychologické dimenzie kvality života. Prešov: Prešovská univerzita. ISBN 80-8068-282-8 FLANAGAN, J. C. (1978) A research approach to improving our quality of life. American Psychologist, 33:138-147. FRIEDLOVÁ, K. Skriptum pro kurz stimulace vnímání: Stimulace vnímání v ošetřovatelské péči. HANÁKOVÁ, A. a kol. (2018) Deskripce vybraných faktorů výchovy a vzdělávání u osob se zdravotním postižením. Olomouc: VUP. ISBN 978-80-244-5294-4 HASTINGS. R.P., & OAKFORD, S. (2003) Student teachers' attitudes toward the inclusion of children with special needs. Educational Psychology, page 23, 87-95. JANKOVSKÝ, J. (2001) Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton. ISBN 80-7254-192-7 JESENSKÝ, J. (1995) Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha: UK. ISBN 7066-944-1 JESENSKÝ, J. (2000) Základy komprehenzivní pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 80-7041-196-1 KAVALE, K. A. (2002) Mainstreaming to full inclusion: From orthogenesis to pathogenesis of an idea. International Journal of Disability, Development, and Education, page 49, 201-214. KŘÍŽOVÁ, E.(2005) "Kvalita života v kontextu všedního dne." Pp. 217-232. IN Payne, J. et al. Kvalita života a zdraví. Praha: Triton. ISBN 80-7254-657-0 LUDÍKOVÁ, L. (2005) Kombinované vady. Olomouc. UP. ISBN 80-244-1154-7 MACHOVEC, M. Smysl lidské existence. Praha: Akropolis. ISBN 80-7304-016-6 MCCLELLAND, D. C. (1975) Power: The inner experience. New York: Irvington. OPATŘILOVÁ, D. (2005, 2006) Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: MU. ISBN 80-210-3819-5 PAYNE, J. a kol. (2005) Kvalita života a zdraví. Praha: Triton. ISBN 80-7254-657-0 POTMĚŠIL, M. a kol. (2017) Sociální prostředí ve škole a inkluzivní vzdělávání. Olomouc: VUP. ISBN 978-80-244-5295-1 PŘÍNOSILOVÁ, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno, PAIDO. ISBN 978-80-7315-157-7 RAPEY, M. (2004) Quality of Life Research. A Critical Introduction. London: Sage.Review of Review of Quality of Life Project Management. Chief Review Services, Canada. Dostupné z:< http://www.dnd.ca/crs/pdfs/qol_e.pdf> REYNOLDS, C. R., FLETCHER-JANZEN, E. (2000) Consise Encyklopedia of Special Education a Reference for the Education of the Handicapped and Other Exceptional Children and Adults. New York: John Wiley&Sons, Inc. ISBN 0-471-39261-8
|