Cílem předmětu je získat zejm. přehled o významu sluchu a sluchového vnímání a fenoménu sluchového postižení, jež jsou primárními faktory ovlivňujícími charakter edukační intervence jedinců se sluchovým postižením. Obsahová stránka předmětu zahrnuje informace z oblasti audiologie, foniatrie a otorinolaryngologie, jejichž znalost je podmínkou při řešení otázek surdopedické teorie i praxe v rámci multidisciplinárního přístupu k jedincům se sluchovým postižením, věnuje pozornost anatomickým charakteristikám sluchového analyzátoru, fyziologickým zákonitostem sluchového vnímání, základům akustiky a etiologii patologických odchylek v oblasti sluchového vnímání. Obsahem předmětu je dále deskripce vývoje terminologie v oblasti socializace, pohled na začlenění osob se sluchovým postižením do majoritní společnosti, analýzu jednotlivých směrů integrace i inkluze a evaluaci postupů v oblasti školní integrace, specifičnost socializačního procesu osob se sluchovým postižením v oblasti sociální, kulturní a pracovní v návaznosti na současný systém legislativního zabezpečení. Nedílnou součástí předmětu je i problematika Neslyšících coby příslušníků jazykové a kulturní komunity. Součástí předmětu je rovněž získání přehledu o možnostech využití moderních informačních technologií a technických kompenzačních pomůcek při interpersonální a pedagogické komunikaci s jedinci se sluchovým postižením, a to zejm. vymezení jednotlivých kategorií multimediálních technologií a jejich aplikace do edukačního procesu jedinců se sluchovým postižením, deskripce technických kompenzačních pomůcek z hlediska jejich vlastností a způsobů využití. Studijní literatura a studijní pomůcky: ANDREWS, J. F., LEIGH, I. W., WEINER, M. T. (2004). Deaf People. Boston: Pearson Education. ISBN 0-205-33813-5. ANTONOPOULOU, K., HADJIKAKOU, K., STAMPOLTZIS, A., & NICOLAOU, N. (2012). Parenting Styles of Mothers with Deaf or Hard-of-Hearing Children and Hearing Siblings. Journal Of Deaf Studies And Deaf Education, 17(3), 306?318. BROKANE, L., ZAICEVA, I. (2011). Socialization Problems among Hearing-Impaired Children at Special Primary School Establishment. Procedia ? Social And Behavioral Sciences, pp. 362?370. DEBONIS, D.A., DONOHUE, C.L. (2008). Survey of Audiology: Fundamentals for Audiologists and Health Professionals. Needham Heights: Allyn & Bacon. ISBN 0-205-53195-0. DOLEŽALOVÁ, L. (2013). Sluchové postižení v období dospělosti a stáří. In Pančocha, K.; Procházková, L.; Sayoud Solárová, K. et. al. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita. HARDONK, S., DANIELS, S., DESNERCK, G., LOOTS, G., VAN HOVE, G., VAN KERSCHAVER, E., SIGURJÓNSDÓTTIR, H. B., VANROELEN, C., & LOUCKX, F. (2011). Deaf parents and pediatric cochlear implantation: an exploration of the decision-making process. American Annals of the Deaf, 156(3), 290?304. https://doi.org/10.1353/aad.2011.0027. HAVLÍK, R. (2007). Sluchadlová propedeutika. Brno: IDVPZ. HLOŽEK, Z. (2012). Základy audiologie pro speciální pedagogy. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3436-0. HORÁKOVÁ, R. (2012). Sluchové postiženi. Úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0084-0. HYBÁŠEK, I., VOKURKA, J. (2006). Otorinolaryngologie. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1019-1. KAŠPAR, Z. (2008). Technické kompenzační pomůcky pro osoby se sluchovým postižením. Praha: ČKTZJ. ISBN 978-80-87153-62-8. KAŠPAR, Z. (2008). Technické kompenzační pomůcky pro osoby se sluchovým postižením [DVD-ROM]. 2. vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87218-63-5.
|