Cílem předmětu je zvládnutí diachronního přístupu k evaluaci informací z oblasti péče o jedince se sluchovým postižením na základě studia historických pramenů včetně znalosti aktuálních tuzemských i zahraničních trendů ve výchově a vzdělávání osob se sluchovým postižením včetně systému vzdělávací péče. Obsahová stránka předmětu zahrnuje historický nástin vývoje péče o osoby se sluchovým postižením, vznik a rozvoj institucí zajišťujících výchovnou, vzdělávací a sociální péči, přínos významných osobností v jednotlivých historických obdobích, vývoj názorů na charakter edukační intervence v závislosti na preferovaném komunikačním systému, diskurz o přístupu ke vzdělávání jedinců se sluchovým postižením v českých zemích a ve světě. Obsahem předmětu je rovněž komparace přístupů ke vzdělávání jedinců se sluchovým postižením v České republice s aktuálními zahraničními trendy, analýzu rozvoje klíčových kompetencí jedinců se sluchovým postižením jako jednoho z předpokladů pro stanovení teoretických východisek pro práci s jedincem se sluchovým postižením, přehled vývoje koncepcí výchovy a vzdělávání od roku 1945 a jejich reflexi do systémů institucionální péče v oblasti preprimárního, primárního, sekundárního i terciárního vzdělávání. Studijní literatura a studijní pomůcky: ANDREWS, J. F., LEIGH, I. W., WEINER, M.T. (2004). Deaf People. Boston: Pearson Education. ISBN 0-205-33813-5 BARVÍKOVÁ, J. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření. Dílčí část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-4616-5 (tištěná verze), 978-80-244-4690-5 (elektronická verze). EASTERBROOKS, S.R., BAKER, S. (2002). Language Learning in Children Who Are Deaf and Hard of Hearing: Multiple Pathways. Boston: Allyn and Bacon. ISBN 978-0-205-33100-0. EVANS, L. (1982) Total Commuication: Structure and Strategy. Washington, D.C.: Gallaudet Colledge Press. ISBN 0-913580-75-9. GREGORY, S., KNIGHT, P., McCRACKEN, W. (2001). Problémy vzdělávání sluchově postižených. Praha: FF UK. ISBN 80-7308-003-6. GÜNTER KLAUS-B a kol. (2000). Bilingvální vyučování neslyšících žáků základní školy. Praha: MŠMT. HORÁKOVÁ, R. (2012). Sluchové postiženi. Úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0084-0. HOUDKOVÁ, Z. (2005). Sluchové postižení u dětí ? komplexní péče. Praha: Triton. HRUBÝ, J. (1997). Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. a 2. díl. Praha: Septima. JABŮREK, J. (1998). Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima. JUNGWIRTHOVÁ, I. (2015). Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0944-7. KOMORNÁ, M. (2008). Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod ve výuce. Praha: ČKTZJ. KŘESŤANOVÁ, L. a kol. (2012). Tiché rozhovory. Nahlédněte do pestrého světa lidí se sluchovým postižením. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených. ISBN 978-80-86792-26-2 LANGER, J. (2013). Úvod do pedagogiky osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3745-3. LANGER, J.; SOURALOVÁ, E. (2013). Výchova a vzdělávání osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3701-9. LECHTA, V. (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál. LEONHARDT, A. (2001). Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. Bratislava: Sapientia.
|