Předmět: Diagnostika a intervence v surdopedii

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Diagnostika a intervence v surdopedii
Kód předmětu USS/XZUDG
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je získat relevantní pohled na význam diagnostiky a diferenciální diagnostiky, který je primárním předpokladem pro uplatňování základů a teoretických východisek pro práci s jedincem se sluchovým postižením. Obsahová stránka předmětu zahrnuje analýzu speciálněpedagogických diagnostických postupů realizovaných u jedinců se sluchovým postižením z hlediska objektivity, reliability a validity, specifika dětské diagnostiky a diagnostiky dospělých, speciálněpedagogickou diagnostiku surdopedickou jako výsledek multidisciplinární kooperace specialistů a diferenciální diagnostiku jako východisko pro práci s jedinci se sluchovým a dalším přidruženým postižením. Další oblastí, na níž je předmět zaměřen, je oblast speciálněpedagogického surdopedického poradenství, včetně systému rané péče, školního poradenství, poradenství v terciárním vzdělávání a profesního poradenství. Obsahem předmětu je speciálněpedagogické poradenství a podpora po ukončení vzdělávání, jako služby pro osoby dospělé a seniory se sluchovým postižením. Součástí předmětu je rovněž problematika různých intervenčních technik využívaných pro komplexní rozvoj osobnosti jedinců se sluchovým postižením, a to včetně expresivních terapeutických přístupů (např. dramaterapie, výchovná dramatika, arteterapie, taneční a pohybová terapie). Studijní literatura a studijní pomůcky: BARVÍKOVÁ, J. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření. Dílčí část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-4616-5 (tištěná verze), 978-80-244-4690-5 (elektronická verze). BEDNÁŘOVÁ, J. ŠMARDOVÁ, V. (2011). Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, ISBN 978-80-251-1829-0. DEBONIS, D.A., DONOHUE, C.L. (2008). Survey of Audiology: Fundamentals for Audiologists and Health Professionals. Needham Heights: Allyn & Bacon. ISBN 0-205-53195-0. DRYDEN, W. (2008). Poradenství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-371-0. HADJ-MOUSSOVÁ, Z. (2002). Úvod do speciálního poradenství. Liberec: TUL. ISBN 80-7083-659-8. HLOŽEK. Z. (1995). Základy audiologie. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. HORÁKOVÁ, R. (2012). Sluchové postiženi. Úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0084-0. HORÁKOVÁ, R. (2017). Sluchové vnímání dětí raného věku s postižením sluchu: funkční hodnocení. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8130-7, HYBÁŠEK, I., VOKURKA, J. (2006). Otorinolaryngologie. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1019-1. LANGER, J. (2013). Základy surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3702-6. LANGER, J. (2013). Úvod do pedagogiky osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3745-3. LECHTA, V. (1995). Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin: Osveta. LEJSKA, M. (1994). Základy praktické audiologie a audiometrie. Brno: IDVPZ. LUDÍKOVÁ, L. (ed.) (2005). Kombinované vady. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -