Předmět: Koncepce výchovy a vzdělávání osob se zrakovým postižením

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Koncepce výchovy a vzdělávání osob se zrakovým postižením
Kód předmětu USS/XZTKV
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Regec Vojtech, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je pohled u nás i v Evropě na metodologii a didaktiku, alternativní přístupy v péči i edukaci, teorii výchovy, historii péče a vývoj myšlení v přístupu k osobám se zrakovým postižením. Obsah předmětu - po obsahové stránce se předmět zaměřuje na výchovně vzdělávací proces ? definiční a terminologické vymezení, na legislativní rámec výchovně vzdělávacího procesu, na specifika výchovně vzdělávacího procesu u nevidomých, na specifika výchovně vzdělávacího procesu u slabozrakých a osob se zbytky zraku a na specifika výchovně vzdělávacího procesu u osob s poruchami binokulárního vidění s provázaností na možnosti začlenění osob se zrakovým postižením do majoritní společnosti, analýzu jednotlivých směrů integrace i inkluze a evaluaci postupů v oblasti školní integrace, specifičnost socializačního procesu osob se zrakovým postižením v oblasti sociální, kulturní a pracovní. Součástí předmětu je rovněž získání přehledu o možnostech využití moderních informačních technologií a technických kompenzačních pomůcek při interpersonální a pedagogické komunikaci s jedinci se zrakovým postižením, a to zejm. vymezení jednotlivých kategorií multimediálních technologií a jejich aplikace do edukačního procesu jedinců se zrakovým postižením, deskripce technických kompenzačních pomůcek z hlediska jejich vlastností a způsobů využití. Další oblastí, na níž je předmět zaměřen, je oblast speciálněpedagogického poradenství, včetně systému rané péče, školního poradenství, poradenství v terciárním vzdělávání a profesního poradenství. Po absolvování předmětu bude student schopen relevantně aplikovat získané poznatky ve své vědecko-výzkumné a vývojové činnosti a v rámci vědecké disputace na toto téma v mezinárodním kontextu. Studijní literatura a studijní pomůcky: BALUNOVÁ, K., HEŘMANKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L. (2001). Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc, VUP. ISBN 80-244-0381-1. FINKOVÁ, D., LUDIKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V. (2007). Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc, VUP. ISBN 978-80-244-1857-5. JESENSKÝ, J. (2001). Komprehensivní speciální pedagogika. Hradec Králové, Pedf. KVĚTOŇOVÁ, L. (1998). Oftalmopedie. Brno, Paido. ISBN 80-85931-58-8. LUDÍKOVÁ, L., FINKOVÁ, D., STEJSKALOVÁ, K. (2013). Specifika edukace žáků se zrakovým postižením na ZŠ a SŠ. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3698-2. LUDÍKOVÁ, L., FINKOVÁ, D., STEJSKALOVÁ, K. (2013). Teoretická východiska speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3700-2. MICHALÍK, J. (1999). Skolská integrace dětí s postižením. Olomouc, VUP. ISBN 80-7067-981-6. MORAVCOVÁ, D. (2004). Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha, Triton. ISBN 80-7254-476-4. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. (2003). Speciální pedagogika. Olomouc, VUP. ISBN 80-244?0646-2. RÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. (2000). Dětská klinická psychologie. Praha, Grada.ISBN 80-7169-512-2. RŮŽIČKOVÁ, V. et al. (2012). Basics of Special Education of Persons with Visual Impairment. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3097-3. VÁGNEROVÁ, M. (2004). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál. ISBN 80-7178-802-3

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -