Cílem předmětu je získat relevantní pohled na význam diagnostiky a diferenciální diagnostiky, který je primárním předpokladem pro uplatňování základů a teoretických východisek pro práci s jedincem se zrakovým postižením. Obsah předmětu je zaměřen na kompetence, teoreticko-metodologické aspekty, strukturu, instituty, procesy, metody a prostředky speciálněpedagogické diagnostiky u osob se zrakovým postižením. Obsahová stránka předmětu zahrnuje definiční a terminologické vymezení diagnostiky, diferenciální diagnostiky, multidisciplinární a týmový přístup v diagnostickém procesu u osob se zrakovým postižením (oftalmologická, psychologická, speciálněpedagogická diagnostika. Obsahová stránka předmětu rovněž zahrnuje analýzu speciálněpedagogických diagnostických postupů realizovaných u jedinců se zrakovým postižením z hlediska objektivity, reliability a validity, specifika dětské diagnostiky a diagnostiky dospělých, speciálněpedagogickou diagnostiku tyflopedickou jako výsledek multidisciplinární kooperace specialistů a diferenciální diagnostiku jako východisko pro práci s jedinci se zrakovým a dalším přidruženým postižením. Po absolvování předmětu bude student schopen relevantně aplikovat získané poznatky ve své vědecko-výzkumné a vývojové činnosti a v rámci vědecké disputace na toto téma v mezinárodním kontextu. Studijní literatura a studijní pomůcky: FINKOVÁ, D., LUDIKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V. (2007). Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc, VUP. ISBN 978-80-244-1857-5. HYCL, J., VALEŠOVÁ, L. (2003). Atlas oftalmologie. Praha, Triton. ISBN 80-7254-382-2. KRAUS, H. a kol. (1997). Kompendium očního lékařství. Praha, Grada. ISBN 80-7169-079-1. KUCHYNKA, P. a kol. (2007). Oční lékařství. Praha, Grada. ISBN 978-80-247-1163-8. LOPÚCHOVÁ, J. (2011). Základy pedagogiky zrakovo postihnutých. Bratislava: Iris. ISBN 978-80-89239-61-3. LUDÍKOVÁ, L., FINKOVÁ, D., STEJSKALOVÁ, K. (2013). Teoretická východiska speciální pedagogiky osob se zrakovým postižením. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3700-2. OLÁH, Z. a kol. (1998). Očné lekárstvo. Martin, Osveta. ISBN 80-88824-74-5. REYNELL, J. (1990). Manual for the Reynell-Zinkin Scales. Developmental Scales for Zouny Vissually Handicapped Children. NFER Publishing Company. RÍČAN, P., KREJČIŘOVÁ, D. a kol. (2000). Dětská klinická psychologie. Praha, Grada. ISBN 80-7169-512-2. ROZSÍVAL, P. et al. (2006). Oční lékařství. Praha, Galém Karolinum. ISBN 80-7262-404-0. SVOBODA, M. (1999). Psychologická diagnostika dospělých. Praha, Portál. ISBN 80-7178-327-7. The Wills Eye Manual. (1998). Philadelphia, Lippincott Williams a Wilkins. VÁGNEROVÁ, M. (2004). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál. ISBN 80-7178-802-3
|