Předmět: Symptomatické (sekundární) poruchy řeči

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Symptomatické (sekundární) poruchy řeči
Kód předmětu USS/XZSYR
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je hlubší analýza a komparace historicky podložených i aktuálních vědecko-výzkumných poznatků z oblasti symptomatických poruch řeči, ať již jako primárního či sekundárního symptomu. Obsahem budou symptomatické poruchy řeči u osob se senzorickým - sluchovým a zrakovým postižením či u jejich kombinovaných duálních forem (huchoslepota), symptomatické poruchy řeči u osob s mentálním a somatickým postižením, symptomatické poruchy řeči u osob s neurologickým onemocněním, u osob s psychiatrickou diagnózou, u osob s kombinovaným postižením, u osob s poruchami autistického spektra, u osob se syndromovými vadami (s akcentem na důrazem na Downův syndrom, a další syndromy spojené s narušenou komunikační schopností a symptomatické poruchy řeči u osob s ADD, ADHD, specifickými vývojovými poruchami akademických dovedností a poruchami chování. Součástí bude syntéza poznatků z propedeutických a příbuzných disciplín tuzemských i zahraničních publikovaných vědecky podložených zdrojů. Součástí předmětu budou především etiologické vazby ve vztahu k symptomatologii jednotlivých skupin symptomatických poruch řeči, konsekvence do oblasti diferenciální diagnostiky a diagnostické intervence a následně intervenčního přístupu s využitím mezioborových speciálněpedagogických edukačních a logopedických terapeutických vazeb. Studijní literatura a studijní pomůcky: ADAMUS, P. (2016) Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava: Montanex. ISBN 978-80-7225-436-1 ATTWOOD, T. (2005) Aspergerův syndrom. Praha: Portál. ISBN 80-7178-979-8 BAZALOVÁ, B. (2014) Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0693-4 BAZALOVÁ, B. (2017) Autismus v edukační praxi. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1195-2 BEYER J., GAMMELTOFT L. (2006) Autismus a hra. Praha: Portál. ISBN 80-7367-157-3 BOGDASHINA, O. (2017) Specifika smyslového vnímání u autismu a Aspergerova syndromu. V Praze: Pasparta. ISBN 978-80-88163-06-0 BONCI, B. et al. (2017) Autismus: jak pracovat s dětmi a dospívajícími s poruchami autistického spektra: komplexní manuál a rádce při realizaci inkluzivního vzdělávání pro pedagogy, terapeuty a rodiče. Praha: Logos. ISBN 978-80-906707-1-6 BROEK, E. G. C., MOLEMAN, Y., HELLENDOORN, J. (2015) Škála vývoje hry dětí se zrakovým postižením. Praha: Raná péče EDA. ISBN 978-80-260-8811-0 BROŽEK, Ľ., POLÁKOVÁ, B. (2016) Dejme mozky dohromady: skupinová kognitivní rehabilitace a reedukace jazykových funkcí. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton. ISBN 978-80-7553-094-3 ČERNÁ, M. a kol. (2002) Lehké mozkové dysfunkce 3. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. ISBN 8071848808 DRTÍLKOVÁ, I. (2007) Hyperaktivní dítě: vše, co potřebujete vědět o dítěti s hyperkinetickou poruchou (ADHD). 2. vyd. Praha: Galén. ISBN 9788072624478 DRTÍLKOVÁ, I., ŠERÝ O. et al. (2007) Hyperkinetická porucha: ADH. Praha: Galén. ISBN 9788072624195 FÁBIANOVÁ, A. (2014) Orofaciálna a bazálna stimulácia u detí s psychomotorickým oneskorením v ranom veku. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 978-80-7311-145-8 FEUERSTEIN, R. et al. (2017) Myslet nahlas - mluvit nahlas: přístup k rozvoji řeči. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1168-6 FILATOVA, R. (2014) Snoezelen-MSE. Frýdek-Místek: Kleinwächter Josef. ISBN 978-80-905419-3-1 FORMANOVÁ, P., JANDOVÁ, D. (2017) Léčebná rehabilitace u neurologických diagnóz. 2. díl, Náhlé cévní mozkové příhody. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-310-0

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Předložení soupisu prostudované odborné literatury, včetně článků či statí v periodických publikacích, splnění požadavků ústní zkoušky (odborná disputace v tematickém rozsahu sylabu); písemná esej na téma zkoušky s analytickým rozborem (konzultováno předem se zkoušejícími na základě písemného podkladu).
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -