Předmět: Specifické vývojové poruchy učení

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Specifické vývojové poruchy učení
Kód předmětu USS/XZSPU
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je ucelený vhled do okruhu specifických vývojových poruch učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších příbuzných skupin poruch) v kontextu soudobých i historicky podložených vědecko-výzkumných poznatků z oboru speciální pedagogiky s aplikací náhledu neurologického, psychologického, lingvistického a s přímou kontinuální reflexí do moderních edukačních přístupů. Součástí předmětu bude kritická analýza a komparace náhledů na terminologii a klasifikaci (v návaznosti na klasifikaci WHO), incidenci, etiologii, symptomatologii, diagnostiku, intervenci, prevenci a prognózu specifických vývojových poruch učení, včetně legislativního zakotvení edukace a intervence, využití moderních přístrojových a didaktických materiálů a pomůcek a ICT technologií s akcentem na kritickou analýzu vědeckých výsledků efektivity jejich využití. Předmět rovněž zahrnuje problematiku konceptu tzv. neverbálních poruch učení zasahujících do mnoha dalších forem narušení (poruchy praxie, hyperlexie, apod.) a kontinuální transformaci primárních symptomů specificky narušeného vývoje řeči (vývojové dysfázie) či foneticko-fonologických poruch, vazby na problematiku specifických poruchy pozornosti (ADD, ADHD) či chování, specifických vývojových poruch motorických funkcí apod. Neopomenuty budou rovněž tzv. pseudo- poruchy učení. Zvláštní pozornost bude věnována interdisciplinárním vztahům a specifikaci postavení speciálního pedagoga v jednotlivých vývojových úrovních (spolupráce s logopedy, neurology, pediatry, pedagogy na preprimárním, primárním, sekundárním a terciárním stupni vzdělávání), v průběhu kterých se mohou manifestovat symptomy deficitů dílčích funkcí či již přímo specifické vývojové poruchy učení. Velký důraz bude kladen na komparaci tuzemského přístupu se zahraničími koncepty a na respektování vývojových specifik v jednotlivých věkových obdobích. Studijní literatura a studijní pomůcky: BLAŽKOVÁ, R. (2017) Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8673-9 EJNAT, A., KOTASOVÁ, M. (2015) Klíč k zamčeným dveřím. Brno: Pedagogicko-psychologická poradna; Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 978-80-7311-161-8 GRENAROVÁ, R, BARTOŇOVÁ, M. (2017) Hodnocení a sebehodnocení ve výuce cizích jazyků u žáků se specifickými poruchami učení. KENBIHL, VF. (2009) Jak se učí chlapci a jak děvčata : rozdíly ve stylu učení, které byste měli znát : čtení a psaní s příklady, jak se učit. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN: 978-80-7311-110-6 KEREKRÉTIOVÁ, A. a kol. (2016) Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského. ISBN 978-80-223-4165-3 KIRBYOVÁ, A. (2009) Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál. ISBN 80-7178-424-9 KOŠČ, L. (1975) Patopsychológia- poruchy učenia a správania. Bratislava: SPN. KOUKOLÍK, F. (2008) Mozek a jeho duše. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-314-3 KREJČOVÁ, L. et al. (2018) Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Brno: Edika. Rádce pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-1219-3 KUCHARSKÁ, A. (2014) Riziko dyslexie: pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-784-7 KUCHARSKÁ, A. (ed.). (1994-2000) Specifické poruchy učení a chování. Sborní. Praha: Portál. ISSN 1211-670X LERNER, J. W. (2003) Learning disabilities : theories, diagnosis, and teaching strategies. Boston; New York: Houghton Mifflin Company. ISBN 061822405X

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -