Předmět: Speciální pedagogika a její proměny

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Speciální pedagogika a její proměny
Kód předmětu USS/XZSPP
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Valenta Milan, prof. PaedDr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Obsah předmětu je zaměřen jednak na pohled na člověka s postižením v jednotlivých historických etapách vývoje civilizace, na poskytovanou péči o tyto osoby se zvláštním zřetelem na edukační aspekty, jednak na vznik speciální pedagogiky jakožto vědního oboru a její proměny v čase a snahy o etablování oboru, které vlastnímu vzniku speciální pedagogiky předcházely. Historické etapy pohledu na hendikep a člověka s hendikepem obsahují informace z před civilizačního období společenského vývoje lidstva, zahrnují období starověku, raného středověku, renesanční (humanistickém) období, změny v 18. a 19. století až po konsolidaci systémové péče o osoby s postižením a etablování vědeckého oboru. V chronologickém pohledu je zahrnut nejdříve společenský vývoj jako celek (tehdejší svět) a v časové posloupnosti pak pohled na území českých zemí, na osobnosti, instituce a legislativu jednotlivých historických epoch s přihlédnutím na specifika péče o konkrétní druhy a typy postižení opět s důrazem na edukaci, na samotný vznik oboru a jeho vývoj v 20. a 21.století, separatistické, diferenciační, a inkluzivně-interdisciplinární trendy vývoje oboru. BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál. HORŇÁK, L. a kol. (2002). Dějiny špeciálnej pedagogiky. Prešov: Prešovská Univerzita. LUDVÍK, F. (1956). Dějiny defektologie: historický nárys péče o mládež vyžadující veřejné ochrany a pomoci. Praha: SPN. RENOTIÉROVÁ, M. (2006). Speciální pedagogika - teoretická východiska. In RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. Olomouc: UP. TITZL, B. (2000). Postižený člověk ve společnosti. Praha: PdF UK. TITZL, B. (2000). Tradice, vznik a kořeny speciální pedagogiky. Speciální pedagogika. 2000, roč. 10, č. 2. VALENTA, M. a kol. (2014). Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál. VOJTKO, T. (2007). Pedologický ústav - základna pěstování nápravné pedagogiky u nás. In VOJTKO, T. (ed.) Postižený člověk v dějinách II. Hradec Králové: Gaudeamus. VOJTKO, T. (2010). Speciální pedagogika. Čítanka textů k vývojovým etapám oboru I: 1883-1944. Praha: PdF UK.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -