Název předmětu | Speciální pedagogika a její proměny |
---|---|
Kód předmětu | USS/XZSPP |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 7 |
Vyučovací jazyk | Čeština, Angličtina |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Obsah předmětu je zaměřen jednak na pohled na člověka s postižením v jednotlivých historických etapách vývoje civilizace, na poskytovanou péči o tyto osoby se zvláštním zřetelem na edukační aspekty, jednak na vznik speciální pedagogiky jakožto vědního oboru a její proměny v čase a snahy o etablování oboru, které vlastnímu vzniku speciální pedagogiky předcházely. Historické etapy pohledu na hendikep a člověka s hendikepem obsahují informace z před civilizačního období společenského vývoje lidstva, zahrnují období starověku, raného středověku, renesanční (humanistickém) období, změny v 18. a 19. století až po konsolidaci systémové péče o osoby s postižením a etablování vědeckého oboru. V chronologickém pohledu je zahrnut nejdříve společenský vývoj jako celek (tehdejší svět) a v časové posloupnosti pak pohled na území českých zemí, na osobnosti, instituce a legislativu jednotlivých historických epoch s přihlédnutím na specifika péče o konkrétní druhy a typy postižení opět s důrazem na edukaci, na samotný vznik oboru a jeho vývoj v 20. a 21.století, separatistické, diferenciační, a inkluzivně-interdisciplinární trendy vývoje oboru. BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál. HORŇÁK, L. a kol. (2002). Dějiny špeciálnej pedagogiky. Prešov: Prešovská Univerzita. LUDVÍK, F. (1956). Dějiny defektologie: historický nárys péče o mládež vyžadující veřejné ochrany a pomoci. Praha: SPN. RENOTIÉROVÁ, M. (2006). Speciální pedagogika - teoretická východiska. In RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. Olomouc: UP. TITZL, B. (2000). Postižený člověk ve společnosti. Praha: PdF UK. TITZL, B. (2000). Tradice, vznik a kořeny speciální pedagogiky. Speciální pedagogika. 2000, roč. 10, č. 2. VALENTA, M. a kol. (2014). Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál. VOJTKO, T. (2007). Pedologický ústav - základna pěstování nápravné pedagogiky u nás. In VOJTKO, T. (ed.) Postižený člověk v dějinách II. Hradec Králové: Gaudeamus. VOJTKO, T. (2010). Speciální pedagogika. Čítanka textů k vývojovým etapám oboru I: 1883-1944. Praha: PdF UK.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |