Předmět: Mentální postižení ve (speciálně)pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Mentální postižení ve (speciálně)pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu
Kód předmětu USS/XZSMP
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Valenta Milan, prof. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Obsah předmětu je zaměřen na terminologický aparát disciplíny a jeho proměny v systému mezinárodních klasifikací, etiologii postižení, specifika osobnostní struktury a ontogenezi jedince s mentálním či dalším duševním postižením, na systém péče o osoby s mentálním postižením a oslabením kognitivního vývoje či PAS u nás i v Evropě, metodologii a didaktiku, alternativní přístupy v péči i edukaci, teorii výchovy, historii péče a vývoj myšlení v přístupu k osobám s MP Studijní literatura a studijní pomůcky: PASTIERIKOVÁ, L. (2012). Poruchy autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého. PASTIERIKOVÁ, L.; REGEC, V. (2010). Komunikace a lidé s mentálním postižením. In: JURKOVIČOVÁ, P. (ed.) Komunikace a lidé s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého. BAJO, I., VAŠEK, Š. (1994). Pedagogika mentálne postihnutých (Psychopédia). Bratislava: Sapientia. KOZÁKOVÁ, Z. (2012). Etiologie, symptomatologie a klasifikace mentálního postižení. In: KREJČÍŘOVÁ, O., KOZÁKOVÁ, Z., MÜLLER, O. Základy psychopedie. Olomouc: Univerzita Palackého. SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. VALENTA, M., (ed.), MÜLLER, O. a kol. (2022). Psychopedie. Praha: Parta. VALENTA, M., (ed.), LEČBYCH, M., MICHALÍK, J. a kol. (2018). Mentální postižení ve (speciálně)pedagogické, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: GRADA.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -