Název předmětu | Diagnostika osob s mentálním postižením |
---|---|
Kód předmětu | USS/XZSGD |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 7 |
Vyučovací jazyk | Čeština, Angličtina |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Obsah předmětu je zaměřen na kompetence, teoreticko-metodologické aspekty, strukturu, instituty, procesy, metody a prostředky psychopedické diagnostiky, na bazální psychometrii, edukometrii, psychodiagnostiku a sociometrii dětí, žáků a dospělých jedinců se mentálním postižením, s oslabením kognitivního vývoje a PAS. Kromě normativní diagnostiky obsahující klinické i standardizované postupy, techniky a metody se zabývá disciplína také dynamickou diagnostikou a obecně přístupy lege artis a vztah diagnostických domén ke stanovení stupně podpůrných opatření (katalogy). Studijní literatura a studijní pomůcky: VAŠEK, Š. (1991). Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava: SPN. POTMĚŠIL, M., VALENTA, M. (2006). Chapters on Special Education. Olomouc: VUP. VALENTA, M. a kol. (2012). Katalog posuzování speciálních vzdělávacích potřeb (Část II.). Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením. Olomouc: VUP. ŽAMPACHOVÁ, Z. a kol. (2012). Katalog posuzování speciálních vzdělávacích potřeb (Část II.). Diagnostické domény pro žáky s PAS či dalším psychickým onemocněním. Olomouc: VUP. SVOBODA, M. a kol. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. ŠVARCOVÁ, I. (2006). Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál. THOROVÁ, K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál. VÁGNEROVÁ, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. VALENTA, M., MÜLLER, O., a kol. (2022). Psychopedie. Praha: Parta.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |