Předmět: Filozofie výchovy a vzdělávání

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Filozofie výchovy a vzdělávání
Kód předmětu USS/XZPVV
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Grecmanová Helena, prof. PhDr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Okruhy: filozofické, antropologické, historické, sociologické, psychologické, pedagogické: 1. Edukace jako dialogický rozměr výchovy v období antiky (eklekticismus), mravní směřování křesťanství - evropanské ideály, význam přirozené výchovy. Proměna názorů na cíle a obsah výchovy v kontextu společenského vývoje u vybraných pedagogů a filozofů (Démokritos, Sokratés, Platón, Aristotelés, Seneca, Aurelius, sv. Klement, sv. Origenes, sv. Basil, sv. Jeroným, sv. Ambrož). 2. Edukace jako pozdvihnutí důstojnosti člověka. Edukace jako nástroj aktivity, iniciativy a schopnosti rozvíjet společnost. (T. Morus, T. Campanella, F. Bacon, D. E. Rotterdamský, F. Rabelais, J. A. Komenský). 3. Filozofie jezuitské edukace. Filozofické a pedagogické názory období osvícenství. (J. Locke, J. J. Rousseau, C. A. Helvétius, D. Diderot, F. M. A. Voltaire, J. B. Basedow). 4. Pojetí člověka a jeho výchovy v pedagogických směrech 19. a 20. století. Naturalistické směry, dynamická pedagogika, hlubinné pedagogické směry, sociologické směry, pragmatická pedagogika, existencialistická pedagogika, náboženská pedagogika, experimentální pedagogika, pedagogika kultury a hodnot. 5. Edukace jako základ pedagogiky. Pedagogika jako samostatní vědný obor. Systém výchovného vyučování. Systém edukačních systémů (Herbart) 6. Fenomenologický přístup v pedagogice (Patočka, Palouš, Michálek, Fink), hermeneutická filozofie - hermeneutika jako metoda v pedagogice, existencionalismus ve filozofii a v pedagogice (Rogers, confluet education, Gestaltpadagogik), personalismus - dialogická filozofie a pedagogika (Buber), pozitivismus a pedagogika (experimentální pedagogika), pragmatická filozofie a pedagogika (James, Dewey), marxismus. Okruhy: filozofie výchovy, teorie výchovy, obecné pedagogiky, školní pedagogiky: 7. Moc a dosah výchovy. Názory na vychovatelnost a vzdělavatelnost ve filozofických směrech od období renesance po současnost. Aplikace humanitních ideálů v životě školy. 8. Jedinec a společnost - vztahy mezi individuálním a sociálním ve výchově. Teorie lidského poznání. Názory na vývoj člověka. Výchova k lidské identitě. Podstata výchovy a jejího řízení v různých společnostech na základě utváření jejich kultury - komparativní přístup. 9. Identifikace společenských vlivů na edukační proces z různých úhlů pohledu (konsensualistické, konfliktologické a interpetativní paradigmata). 10. Cíle a obsah výchovy v kontextu společenského vývoje. Komparace pojetí (teorií, strategií, paradigmat, obsahu) výchovy v kontextu cíle a obsahu. Výchovný cíl s ohledem na smysl lidské existence. Edukace jako součást procesu budování životních cílů. 11. Tradicionalismus versus inovace. Výchovné prostředky v kontextu společenského vývoje s ohledem na středoevropskou a anglosaskou tradici a jejich možnosti a uplatnění v současnosti. 12. Dilemata současné výchovy: moc, autorita a svoboda, kázeň a demokracie, rodové stereotypy atd. Analýza dilemat a jejich srovnání. 13. Etika sociálních důsledků jako teoretické východisko učitelské etiky (princip humánnosti, princip lidské důstojnosti, princip morálního práva, princip morální odpovědnosti, princip spravedlnosti, princip tolerance, princip povinnosti) s ohledem na historický a společenský kontext. Vlastenectví nebo globalismus?

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Obsah předmětu je zaměřen na vliv filozofických směrů na vývoj výchovné teorie a praxe v období rozvoje staré východní filozofie (Čína, Indie) a protiklad antického a křesťanského duchovního postoje v životě člověka, vliv scholastiky na středověkou vzdělanost, význam renesance a humanismu ve výchově a vzdělávání člověka, vliv náboženské reformace na vývoj pedagogických názorů, filozofii jezuitské výchovy, filozofické a pedagogické názory období osvícenství, odraz hlavních filozofických směrů 19. - 20. století v pedagogice, sociálně ekonomická a státovědná orientace filozofického myšlení v souvislosti s národně uvědomovacími, osvětovými a sociálními tendencemi, postupným rozvojem průmyslu, rozmachem přírodních a technických věd. V centru pozornosti je rovněž pojetí člověka a jeho výchovy v pedagogických směrech 19. a 20. století, vymezení osobnosti a individuality ve výchově, teorie hodnot v dějinách filozofie (od antiky po současnost) a její odraz v pedagogické teorii a praxi, sledována je historicko-srovnávací analýza pedagogických kategorií v souvislosti s názory jednotlivých filozofických směrů (pragmatismus, pozitivismus, existencialismus, dynamická pedagogika, náboženská pedagogika atd.), vliv filozofických názorů na postavení učitele a žáka, jejich úkoly ve společnosti, význam hodnotové orientace učitele pro jeho praxi, vyústěním se stává radikální kritika soudobé školy jako celosvětový problém, filozofické principy humanizace školy, filozofická východiska pedagogických inovací, postavení pedagogiky v demokratické společnosti, humanistická filozofická východiska v současné pedagogice, lidská začleněnost do pluralitního světa přírody a kultury. Studijní literatura a studijní pomůcky: ALBERT, K. (1990). Philosophie der Erziehung. Sankt Augustin: Akademia Verlag. APPLE, M. W., BALL, S. J., GANDIN, L. A. (eds.). (2010). The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. New York: Routledge BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál. BLAKE, N., SMEYERS, P., SMITH, R., STANDISH, P. (eds.). (2003). The Blackwell Guide to the Philosophy of Education. Oxford: Blackwell Publishing. BREZINKA, W. (1996). Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon. BREZINKA, W. (2001). Východiska k poznání výchovy. Brno: L.Marek. CURREN, R. (2003). A Companion to the Philosophy of Education. Oxford: Wiley-Blackwell. GÁLIKOVÁ-TOLLNAJOVÁ, S. (2007). Problém výchovy na prahu 21. storočia. Bratislava: IRIS. GHOSH, R. (2017). Aesthetics, Politics, Pedagogy and Tagore: A Transcultural Philosophy of Education. Palgrave Macmillan. CHAMBLISS, J. J. (ed.) (1996). Philosophy of Education. New York and London: Garland Publ. ILLICH, I. (2001). Odškolnění společnosti. Polemický spis. Praha: Slon. KAŠČÁK, O., PUPALA, B. (2009). Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus. KATRŇÁK, T. (2004). Odsouzeni k manuální práci. Praha: Sociologické nakladatelství. KELLER, J., TVRDÝ, L. (2008). Vzdělanostní společnost. Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství. KRAUS, B. (1999). Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. KUČEROVÁ, S. (1996). Člověk ? hodnoty ? výchova. Prešov: ManaCon. KUDLÁČOVÁ, B. (2007). Človek a výchova v dejinách európskeho myslenia. Trnava: TU. KUDLÁČOVÁ, B. (2006). Fenomén výchovy (historicko-filozoficko-antropologický aspekt). Trnava: VEDA. LIESSMANN, K. P. (2008). Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia. MATĚJŮ, P., STRAKOVÁ, J., VESELÝ, A. (eds.). (2010). Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
- dvě recenze vybraných děl - dílo cizojazyčné, dílo české, nebo slovenské (poslat e-mailem 7 dní před termínem konání zkoušky), - analytická komparace vybraných dvou a více filozofií výchovy ve smyslu popsat výchovné dilemata, např. kázeň a disciplína - ve výchově v dílech Foucaulta a Herbarta (poslat e-mailem 7 dní před termínem konání zkoušky), - u ústní komisionální zkoušky předložení seznamu prostudované odborné literatury. Základní literatura: ALBERT, K. Philosophie der Erziehung. Sankt Augustin: Akademia Verlag, 1990. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. BLAKE, N., SMEYERS, P., SMITH, R., STANDISH, P. (eds.). The Blackwell Guide to the Philosophy of Education. Oxford: Blackwell Publishing, 2003. BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy. Brno: L.Marek, 2001. CURREN, R. A Companion to the Philosophy of Education. Oxford: Wiley-Blackwell, 2003. GÁLIKOVÁ-TOLLNAJOVÁ, S. Problém výchovy na prahu 21. storočia. Bratislava: IRIS, 2007. CHAMBLISS, J. J. (ed.) Philosophy of Education. New York and London: Garland Publ.,1996. KAŠČÁK, O., PUPALA,B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009. KUDLÁČOVÁ, B. Človek a výchova v dejinách európskeho myslenia. Trnava: TU, 2007. PALOUŠ, R. K filosofii výchovy: východiska fundamentální agogiky. Praha: SPN, 1991. PALOUŠ, R. Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Praha: Karolinum, 2010. PATOČKA, J. Filosofie výchovy. Praha: PedF UK, 1997. PROKEŠOVÁ, M. Filosofie výchovy. Ostrava: PdF OU, 2004. PROKOP, J. Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. Praha: Karolinum, 2005. SVOBODOVÁ, Z., PALOUŠ, R. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011. ŠTVERÁK, V. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha : Karolinum, 2007. TUBBS, N. Philosophy's Higher Education. New York: Kluwer Academic Publishers, 2005. Další doporučená literatura: APPLE, M. W., BALL, S. J., GANDIN, L.A. (eds.). The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. New York: Routledge, 2010. ILLICH, I. Odškolnění společnosti. Polemický spis. Praha: Slon, 2001. KATRŇÁK, T. Odsouzeni k manuální práci. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. KELLER, J., TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost. Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. KUČEROVÁ, S. Člověk - hodnoty - výchova. Prešov: ManaCon, 1996. KUDLÁČOVÁ, B. Fenomén výchovy (historicko-filozoficko-antropologický aspekt). Trnava: VEDA, 2006. LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008. MATĚJŮ, P., STRAKOVÁ, J., VESELÝ, A. (eds.). Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. PELCOVÁ, N. Filozofická a pedagogická antropologie, Praha: Karolinum, 2000. PELCOVÁ, N. Vzorce lidství. Praha: Portál, 2010. RAWLS, J. Teorie spravedlnosti. Praha : Victoria Publishing, 1995 SINGULE, F. Současné pedagogické směry Praha: SPN, 1992. SKALKOVÁ, J. Tradice hermeneutické pedagogiky a její vývoj v druhé polovině 20. století. Praha: Pedagog. ústav ČSAV, 1992. SOKOL, J. Filosofická antropologie. Praha: Portál, 2002. ŠIMONÍK, O., HORKÁ, H., STŘELEC, S. (eds.) Hodnoty a výchova. Brno: MSD, 2007. VÁCLAVÍK, V. Cesta ke svobodné škole. Hradec Králové: Líp,1997. WRIGHT G. H. Humanizmus ako životný postoj. Bratislava: Kaligram, 2001. Časopisy: Journal of Philosophy of Education; Journal of Moral of Education; Journal of Sociology of Education. Race, Ethnicity and Education.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -