Předmět: Poruchy plynulosti řeči

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Poruchy plynulosti řeči
Kód předmětu USS/XZPPL
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je podrobná analýza zkoumání v oblasti poruch plynulosti řeči - balbuties (koktavosti) a tumultu sermonis (breptavosti) s využitím historicky podložených aktuálních vědecko-výzkumných poznatků publikovaných tuzemskými i zahraničními odborníky z oboru logopedie, neurologie a dalších relevantních oborů. Předmětem bude posun základní terminologie ve vztahu k vymezení WHO a dalších institucí, kritický náhled na vývoj vnímání poruch plynulosti řeči v historii a současnosti, klasifikace narušené plynulosti řeči dle specifických hledisek, vývoj náhledů na etiologii narušení plynulosti řeči a jejich komparace, symptomatologie (popis primární a sekundárních symptomů balbuties a jejich vlivu na vznik narušení koverbálního chování, psychosomatické příznaky, negativní dopad na oblast sebehodnocení a pragmatiky komunikace a další důsledky. Dále se předmět bude zabývat diagnostikou a diferenciální diagnostikou, intervencí a terapií, prevencí a prognózou narušení plynulosti řeči, komparací tuzemských diagnostických a intervenčních přístupů a metod, profilujícími osobnostmi a literaturou, speciálními metodickými, technickými a přístrojovými pomůckami a interdisciplinární spoluprácí. Studijní literatura a studijní pomůcky: BERNHAUSEROVÁ, D., KLUGEROVÁ, J. (2014) Diagnostika breptavosti. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. ISBN 978-80-7452-104-1 ČMEJLA, R. (2016) Hodnocení patologických promluv = Speech pathology assessment. V Praze: České vysoké učení technické. Profesorské přednášky; 3/2016. ISBN 978-80-01-05919-7 DRŠATA, J. a kol. (2011) Foniatrie - hlas. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 978-80-7311-116-8 FRASER, J., PERKINS, W. H. (Ed.) (2007) Koktáš? Nezoufej!: fakta a mýty o koktavosti, jak s rodiči, ve škole, s přáteli, jak pomoci. Praha: Grada. ISBN 9788024723303 FRASER, M. (2004) Svépomocný program při koktavosti: informace, zásady, postupy. Praha: Portál. ISBN 8071783528 GEUS DE, E. (2004) Někdy koktám. Brno: Paido. ISBN 80-7315-018-2 HRABALOVÁ, J. (2016) Dech, hlas a řeč od praxe k teorii a zpět. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. ISBN 978-80-7460-096-8 KEREKRÉTIOVÁ, A. a kol. (2016) Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského. ISBN 978-80-223-4165-3 KRŠŇÁKOVÁ, P. (2004) Cesta z hlubin koktavosti: náměta pro terapii balbuties korespondující s novými trendy desenzibilizace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-0911-9 LAŠŤOVKA, M. (1999) Poruchy plynulosti řeči. Dolní Břežany: Scriptoroium. ISBN 80-86197-13-1 LECHTA, V. (2003) Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. ISBN 80-71788-01-5 LECHTA, V. (2004) Koktavost. Praha, Portál. ISBN 80-7178-867-8 LECHTA, V. (2005) Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. ISBN 80-7178-961-5 LECHTA, V. (2006) Zajakavosť - integratívny prístup. Diagnostika. Bratislava: Liečreh Gúth. ISBN 80-88932-21-1 LECHTA, V., BAXOVÁ-ŠÁRKŐZYOVÁ, E. (2001) Koktavost?! Praha: Septima. ISBN 8072161547 LECHTA, V., KRÁLIKOVÁ, B. (2011) Když naše dítě nemluví plynule: koktavost a jiné neplynulosti řeči. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-849-4

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Předložení soupisu prostudované odborné literatury, včetně článků či statí v periodických publikacích, splnění požadavků ústní zkoušky (odborná disputace v tematickém rozsahu sylabu); písemná esej na téma zkoušky s analytickým rozborem (konzultováno předem se zkoušejícími na základě písemného podkladu).
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -