Název předmětu | Poruchy plynulosti řeči |
---|---|
Kód předmětu | USS/XZPPL |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 7 |
Vyučovací jazyk | Čeština, Angličtina |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je podrobná analýza zkoumání v oblasti poruch plynulosti řeči - balbuties (koktavosti) a tumultu sermonis (breptavosti) s využitím historicky podložených aktuálních vědecko-výzkumných poznatků publikovaných tuzemskými i zahraničními odborníky z oboru logopedie, neurologie a dalších relevantních oborů. Předmětem bude posun základní terminologie ve vztahu k vymezení WHO a dalších institucí, kritický náhled na vývoj vnímání poruch plynulosti řeči v historii a současnosti, klasifikace narušené plynulosti řeči dle specifických hledisek, vývoj náhledů na etiologii narušení plynulosti řeči a jejich komparace, symptomatologie (popis primární a sekundárních symptomů balbuties a jejich vlivu na vznik narušení koverbálního chování, psychosomatické příznaky, negativní dopad na oblast sebehodnocení a pragmatiky komunikace a další důsledky. Dále se předmět bude zabývat diagnostikou a diferenciální diagnostikou, intervencí a terapií, prevencí a prognózou narušení plynulosti řeči, komparací tuzemských diagnostických a intervenčních přístupů a metod, profilujícími osobnostmi a literaturou, speciálními metodickými, technickými a přístrojovými pomůckami a interdisciplinární spoluprácí. Studijní literatura a studijní pomůcky: BERNHAUSEROVÁ, D., KLUGEROVÁ, J. (2014) Diagnostika breptavosti. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. ISBN 978-80-7452-104-1 ČMEJLA, R. (2016) Hodnocení patologických promluv = Speech pathology assessment. V Praze: České vysoké učení technické. Profesorské přednášky; 3/2016. ISBN 978-80-01-05919-7 DRŠATA, J. a kol. (2011) Foniatrie - hlas. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 978-80-7311-116-8 FRASER, J., PERKINS, W. H. (Ed.) (2007) Koktáš? Nezoufej!: fakta a mýty o koktavosti, jak s rodiči, ve škole, s přáteli, jak pomoci. Praha: Grada. ISBN 9788024723303 FRASER, M. (2004) Svépomocný program při koktavosti: informace, zásady, postupy. Praha: Portál. ISBN 8071783528 GEUS DE, E. (2004) Někdy koktám. Brno: Paido. ISBN 80-7315-018-2 HRABALOVÁ, J. (2016) Dech, hlas a řeč od praxe k teorii a zpět. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. ISBN 978-80-7460-096-8 KEREKRÉTIOVÁ, A. a kol. (2016) Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského. ISBN 978-80-223-4165-3 KRŠŇÁKOVÁ, P. (2004) Cesta z hlubin koktavosti: náměta pro terapii balbuties korespondující s novými trendy desenzibilizace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-0911-9 LAŠŤOVKA, M. (1999) Poruchy plynulosti řeči. Dolní Břežany: Scriptoroium. ISBN 80-86197-13-1 LECHTA, V. (2003) Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. ISBN 80-71788-01-5 LECHTA, V. (2004) Koktavost. Praha, Portál. ISBN 80-7178-867-8 LECHTA, V. (2005) Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. ISBN 80-7178-961-5 LECHTA, V. (2006) Zajakavosť - integratívny prístup. Diagnostika. Bratislava: Liečreh Gúth. ISBN 80-88932-21-1 LECHTA, V., BAXOVÁ-ŠÁRKŐZYOVÁ, E. (2001) Koktavost?! Praha: Septima. ISBN 8072161547 LECHTA, V., KRÁLIKOVÁ, B. (2011) Když naše dítě nemluví plynule: koktavost a jiné neplynulosti řeči. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-849-4
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška
Předložení soupisu prostudované odborné literatury, včetně článků či statí v periodických publikacích, splnění požadavků ústní zkoušky (odborná disputace v tematickém rozsahu sylabu); písemná esej na téma zkoušky s analytickým rozborem (konzultováno předem se zkoušejícími na základě písemného podkladu). |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |