Cílem předmětu je analýza a komparace historicky podložených i soudobých vědecko-výzkumných poznatků o procesu fonace a jeho narušeních, poruchách hlasu a narušení zvuku řeči (problematika poruch rezonance - rinolálie a palatolálie). Obsahem předmětu budou základní charakteristiky a vlastnosti lidského hlasu, vývojové hledisko ve vztahu k fonaci, včetně rizikového mutačního období a období sénia, fyziologie fonace a teorie tvorby hlasu, terminologie a klasifikace poruch hlasu, přístupy ke klasifikaci poruch hlasu v historickém i aktuálním náhledu, etiologie poruch hlasu ve vztahu ke klasifikaci hlasových poruch, symptomatologie hlasových poruch dle různých kritérií, specifika poruch hlasu v dětství, dospívání, dospělosti a stáří, diagnostika poruch hlasu z logopedického hlediska, podíl logopeda na diagnostice predromálních příznaků dysfonií a afonií, poruchy hlasu jako symptomatická porucha, prevence hlasových poruch, hlasová hygiena a její zásady a postavení a možnosti aktivity logopeda v intervenci poruch hlasu v rámci interdisciplinární spolupráce v komparaci se zahraničím. Další součástí bude vymezení a terminologie narušené zvuku řeči, fyziologická a patologická rezonance v řeči, problematika velofaryngeální insuficience, klasifikace a etiologie a symptomatologie, základy diagnostiky a intervence, prevence, prognóza a specifické přístupy k diagnostice, intervenci, prevenci a prognóze rinolálií a palatolálií, včetně aplikace diagnostických a didaktických materiálů, speciálních metodických, technických a přístrojových pomůcek. Diferenciálně posuzováno bude vývojové hledisko a vazby na primární onemocnění či zdravotní postižení. Pozornost bude věnována náhledům na artikulační diagnostickou terapii, fonologické přístupy a hodnocení efektivity interdisciplinární spolupráce v diagnostice a intervenční terapii logopedů s ORL lékaři, foniatry, plastickými chirurgy, ortodonty a stomachirurgy a dalšími odborníky na podkladě aktuálních tuzemských i zahraničních studií. Studijní literatura a studijní pomůcky: COBLENZER, H., MUHAR, F. (2001) Dech a hlas: návod k dobré mluvě. Praha: Akademie múzických umění. ISBN 8085883821 DRŠATA, J. a kol. (2015) Foniatrie - sluch. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 978-80-7311-159-5 DVOŘÁK, J. (2007) Logopedický slovník. Ždár nad Sázavou: Logopedické centrum. ISBN 978-80-902536-6-7 DVOŘÁK, Z. (2004) Rozštěpové vady obličeje u dětí. In Reflexe logopedie v současné teorii a praxi. Olomouc: UP, s. 11-19. ISBN 80-244-0957-7 HAHN, A. a kol. (2007) Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. Praha: Grada Publishing. ISBN 9788024705293 HRABALOVÁ, J. (2016) Dech, hlas a řeč od praxe k teorii a zpět. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně. ISBN 978-80-7460-096-8 KEREKRÉTIOVÁ, A. (1997) Palatolália. Bratislava: Vydavateĺstvo UK. ISBN 80-223-1140-5 KEREKRÉTIOVÁ, A. (2000) Orofaciálny rázštep v klinicko- logopedické praxi. Bratislava: Vydavateĺstvo UK. ISBN 80-223-1414-5 KEREKRÉTIOVÁ, A. (2008) Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2264-1 KEREKRÉTIOVÁ, A. a kol. (2016) Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského. ISBN 978-80-223-4165-3 KIML, J. (1978) Základy foniatrie. Praha: SZN. KLENKOVÁ, J. (1998) Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido. ISBN 80-85931-62-1
|