Předpokladem pro úspěšné absolvování tohoto předmětu je znalost modelu vzdělávání založeného na důkazech a aplikace jeho jednotlivých fází do oblasti speciální pedagogiky osob s omezením pohyblivosti ? jedná se o fáze popisující tvorbu důkazů (primární výzkum), syntézu důkazů, transfer důkazů a implementaci důkazů. Student musí prokázat alespoň základní orientaci ve výzkumných metodikách používaných v jednotlivých fázích. Nezbytnou součástí předmětu je dále představení a diskuze nad přehledem výzkumných studií, které si student připraví a které by se měly týkat tematického zaměření disertační práce studenta (vzhledem k názvu předmětu by tato témata měla mít vztah ke speciální pedagogice somatopedické). Pokud jsou v dané oblasti dostupná systematická review, měl by student primárně vytvořit přehled studií tohoto typu (s využitím databáze Epistemonikos, popř. prohledáním databází relevantních vůči výzkumnému zaměření studenta). Student by měl prokázat nejen schopnost dohledat relevantní studie, ale také být schopen porozumět závěrům těchto studií a být schopen je interpretovat. Pro realizaci rešeršní činnosti studenta se předpokládá také práce se vzdělávacími toolkity, např. Teaching and learning toolkit společnosti Education Endowment Foundition nebo portál What Works Clearinghouse. Taktéž je doporučována aktivní spolupráce s informačními specialistkami z akademické knihovny Univerzity Palackého a s oddělením meziknihovních výpůjčních služeb. Studijní literatura a studijní pomůcky: AROMATARIS, E., MUNN, Z. (2020). JBI Manual for Evidence Synthesis. JBI. Available from https://synthesismanual.jbi.global. https://doi.org/10.46658/JBIMES-20-01 COURT, A. & LOCKWOOD, C. (2005) The JBI model of evidence?based healthcare, International Journal of Evidence?Based Healthcare; 3(8):207-215. Education Endowment Foundation (2021). Teaching and Learning Toolkit. Available from: https://educationendowmentfoundation.org.uk/education-evidence/teaching-learning-toolkit GORARD, S. (ed.). (2020). Getting Evidence into Education. Routledge. HATTIE, J. (2012). Visible learning for teachers: maximizing impact on learning. Taylor and Francis. HIGGINS, J. P., THOMAS, J., CHANDLER, J., CUMPSTON, M., LI, T., PAGE, M. J., & WELCH, V. A. (Eds.). (2019). Cochrane handbook for systematic reviews of interventions. John Wiley & Sons. KANTOR, J. a kol. (2022). Speciální pedagogika osob s omezením pohyblivosti a koncept praxe založené na důkazech. Univerzita Palackého v Olomouci. KANTOROVÁ, L., KLUGAR, M. (2020). Czech national project of clinical practice guidelines development and its implementation in special education. Journal of Exceptional People, 17(2), 95?107. KLUGAR, M. (2015). Systematická review ve zdravotnictví. Univerzita Palackého v Olomouci. LITTELL, J. H., WHITE, H. (2018). The Campbell Collaboration: Providing Better Evidence for a Better World. Research on Social Work Practice, 28(1), 6?12. https://doi.org/10.1177/1049731517703748 MAREČKOVÁ, J., KLUGAROVÁ, J. a kol. (2015). Evidence-Based Healthcare: Zdravotnictvi? zaloz?ene? na ve?decky?ch du?kazech. Univerzita Palackého v Olomouci. MITCHELL, D. (2014). What Really Works in Special and Inclusive Education. Routledge. MUNN, Z. et al. (2020). Evidence-based healthcare, knowledge translation, implementation science and radiography: What does it all mean? Radiography. https://doi.org/10.1016/j.radi.2020.05.008
|