Název předmětu | Osobnost speciálního pedagoga |
---|---|
Kód předmětu | USS/XZOSP |
Organizační forma výuky | bez kontaktní výuky |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 7 |
Vyučovací jazyk | Čeština, Angličtina |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Obsahem předmětu je charakteristika osobnosti, aktuální teorie, modely osobnosti. Osobnost speciálního pedagoga v komprehenzívním pojetí oboru. Zohledněn bude požadavek multidisciplinarity týmu a od toho se odvíjející nároky na profesní přípravu moderního speciálního pedagoga. Bude popsán systém přípravy uvedených odborníků v ČR a v zahraničí. Přihlédnuto bude k podmínkám přípravy v EU a v komparaci i v USA. Formy a způsoby přípravy v bakalářských, magisterských a doktorských typech programů s ohledem na požadavky inkluzívního pojetí edukace. Dalším okruhem studia bude osobnost profesionála ve speciální pedagogice, etické a další zásady práce. Postavení a úlohy supervize ve vztahu k hrozícímu syndromu vyhoření. Studijní literatura a studijní pomůcky: BAUMGARTEN, F. (2001). Zvládanie stresu ? Coping. In Výrost, J., Slaměník, I. (Eds), Aplikovaná sociální psychologie II. Praha: Grada Publishing. BRATSKÁ, M. (1992). Vieme riešiť závažové situácie? Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo. COAN, R. W. (1999). Optimální osobnost a duševní zdraví. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-7169-662-5 DANIEL, J. (2002). Zaťaž a jej zvládanie v profesii učitela. Pedagogická revue, roč.54, č.1. DRAPELA, J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. HANÁKOVÁ, A. a kol. (2018). Deskripce vybraných faktorů výchovy a vzdělávání u osob se zdravotním postižením. Olomouc: VUP. ISBN 978-80-244-5294-4 HASTINGS. R.P., OAKFORD, S. (2003). Student teachers' attitudes toward the inclusion of children with special needs. Educational Psychology, 23, pp. 87-95. HENNING, C., KELLER, G. (1996). Antistresový program pro učitele. Praha: Portál. ISBN 80-7178-093-6 HLADKÝ, A., ŽIDKOVÁ, Z. (1999). Metody hodnocení psychosociální pracovní zátěže. Praha: Karolinum. HONZÁK, R. (2013). Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Vyšehrad, Praha. HONZÁK, R. (1995). Strach, tréma, úzkost a jak je zvládat. Maxdorf, Praha. CHROMÝ, K., HONZÁK, R. (2005). Somatizace a funkční poruchy (1. vyd.). Grada Publishing. JANKOVSKÝ, J. (2003). Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton. ISBN 80-7254-329-6 KAVALE, K. A. (2002). Mainstreaming to full inclusion: From orthogenesis to pathogenesis of an idea. International Journal of Disability, Development, and Education, 49, pp. 201-214. KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. (1998). Syndrom vyhoření ? funkční duševní porucha. Praha: SZÚ. ISBN 80-7071-099-3 KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. (2003). Syndrom vyhoření. Praha: SZÚ. ISBN 80-7071-231-7 KYRIACOU, CH. (1996). Klíčové dovednosti učitele (cesty k lepšímu vyučování). Praha: Portál. ISBN 80-7178-965-8 LIBIGEROVÁ, E. (1999). Syndrom profesionálního vyhoření. Praktický lékař, roč. 79, č. 4. LUDÍKOVÁ, L. (1990). Podíl profesionálů-speciálních pedagogů na rehabilitaci zrakově postižených. In: Rehabilitace zrakově postižených v Evropě. Praha: FZP ? FENES. LUDÍKOVÁ, L. (2001). Postavení speciální pedagogiky v koncepci vzdělávací politiky ČR In: I. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc: UP. MALLOTOVÁ, K. (2000). Burn-out neboli syndrom vyhoření. Psychologie Dnes, roč. 6, č. 2. MLČÁK, Z. (2000). K teoretickému paradigmatu psychické zátěže učitelů. Pedagogická orientace, č.3. NAKONEČNÝ, M. (2009). Psychologie osobnosti. Praha: Academia. NEŠPOR, K. (1999). Závislost na práci. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-7169-764-8 NORLIN, J. W. (2003). Special Education Dictionary. Horsham: LRP Publication. ISBN 1-57834-002-0 PAULÍK, K. (2001). Subjektivní hodnocení vlastního zdraví učitelů. In Řehulka, E., Řehulková, O. (Eds.), Učitelé a zdraví 3.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |