Předmět: Narušený vývoj jazyka a řeči

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Narušený vývoj jazyka a řeči
Kód předmětu USS/XZNVJ
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je hlubší komplexní vhled do problematiky narušeného vývoje řeči ve všech jeho dimenzích, v soudobém i historickém kontextu. Obsahem budou jazykově podmíněné vývojové deficity konkrétně z pohledu narušeného vývoje řeči jakožto dominujícího narušení, specificky narušeného vývoj řeči - vývojové dysfázie (v relevanci se zahraničním pojetím SLI), poruchy centrálního zpracování auditivního signálu (v relevanci se zahraničním pojetím CAPD), sémanticko-lexikální a sémanticko-pragmatické poruchy, vývojové fonologické poruchy a další formy souvztažných narušení. Důraz bude kladen na aplikaci vědecko-výzkumných poznatků v této oblasti s využitím multioborových zdrojů a syntézy odborných poznatků tuzemských i zahraničních. Zvláštní pozornost bude věnována fatickým funkcím a jejich vztahu k cerebrální aktivitě, zvláště na úrovni hemisferální specializaci a koordinaci. Problematika bude zkoumána ve vztahu k terminologii, incidenci, etiologii, klasifikaci, symptomatologii, diagnostice, intervenci a terapii, prevenci a prognóze. Aplikovány budou poznatky z oblasti speciálněpedagogických, lékařských, psychologických a lingvistických disciplín. Komparováno bude vnímání pojetí narušeného vývoje řeči v přímých diferenciálně-diagnostických a intradisciplinárních souvislostech především v oblasti pervazivních vývojových poruch, mentálního postižení, sluchového postižení, narušení grafické formy řeči, poruch kalkulie, muzie a praxie, mutismu, získaných fatických poruch, ale také v kontextu vlivu kulturně-jazykového zázemí. Zkoumány budou projevy narušeného vývoje řeči v jednotlivých složkách komunikační schopnosti, sekundární symptomatologie, transformace symptomů, souvislosti s diagnostikou struktury intelektu - neuropsychologická podstata moderních náhledů na specificky narušený vývoj řeči, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Studijní literatura a studijní pomůcky: ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. (2005) Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. 2.vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-055-0 BLOOM, P. (2015) Jak se děti učí významu slov. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-3095-3 BOČKOVÁ, B. (2017) Postupy při vzdělávání žáků se specificky narušeným vývojem řeči. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8137-6 BROŽEK, Ľ, POLÁKOVÁ, B. (2016) Dejme mozky dohromady: skupinová kognitivní rehabilitace a reedukace jazykových funkcí. 1. vydání. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton. ISBN 978-80-7553-094-3 BYTEŠNÍKOVÁ, I. (2014) Koncepce rané logopedické intervence v České republice: teorie, výzkum, terapie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7561-0 DLOUHÁ, O. (2003) Vývojové poruchy řeči: vztah centrálních poruch řeči a sluchu. Praha: Alexej Novák. ISBN 80-239-1832-X DLOUHÁ, O. a kol. (2017) Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-314-2 DVOŘÁK, J. (1999) Slovní patlavost-verbální dyspraxie. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum. ISBN 80-902536-0-1 DVOŘÁK, J. (2003) Vývojová fonologická porucha. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum. ISBN 8090253644 DVOŘÁK, J. (2007) Logopedický slovník. Ždár nad Sázavou: Logopedické centrum. ISBN 978-80-902536-6-7 DVOŘÁK, J. (2003) Vývojová fonologická porucha. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum. ISBN 80-902536-4-4 FORMANOVÁ, P., JANDOVÁ, D. (2017) Léčebná rehabilitace u neurologických diagnóz. 2. díl, Náhlé cévní mozkové příhody. Praha: Raabe, Rehabilitační a fyzikální terapie; 3. ISBN 978-80-7496-310-0 HORŇÁKOVÁ, K., KAPALKOVÁ, S., MIKULAJOVÁ, M. (2009) Jak mluvit s dětmi: od narození do tří let. Praha: Portál. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-612-4

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Předložení soupisu prostudované odborné literatury, včetně článků či statí v periodických publikacích, splnění požadavků ústní zkoušky (odborná disputace v tematickém rozsahu sylabu); písemná esej na téma zkoušky s analytickým rozborem (konzultováno předem se zkoušejícími na základě písemného podkladu).
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -