Předmět: Neurogenní poruchy komunikace

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Neurogenní poruchy komunikace
Kód předmětu USS/XZNEK
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je hlubší vhled do problematiky neurogenně podmíněných forem narušené komunikační schopnosti zahrnujících především okruh získaných fatických organických poruch - afázií a narušení článkování řeči na organickém podkladě - dysartrií, které vznikají na bázi postižení centrální nervové soustavy. Komplexní náhled na problematiku bude zahrnovat aplikaci interdisciplinárních vědecko-výzkumných poznatků z oboru logopedie, psychologie, neuropsychologie, psycholingvistiky, neurologie, foniatrie a dalších souvisejících oborů. Obsahem budou jednotlivé aspekty terminologie, klasifikace, symptomatologie, incidence, diagnostiky, intervence, terapie a prognózy těchto poruch v kontextu historicky podložených i soudobých vědecko-výzkumných poznatků o získaných poruchách fatických funkcí (i ve vztahu k poruchám lexie, grafie, kalkulie, praxie a muzie) a organicky podmíněných formách narušení artikulace a odchylkám rofaciálníh systému poruchám polykání. Pozornost bude věnována transformaci symptomů z vývojového hlediska a v rámci všech forem verbální i neverbální komunikace, včetně vztahu k cerebrální aktivitě a hemisférové specializaci či lateralizaci fatických funkcí a artikulace. Zvlášť bude zohledněna problematika afázie u demencí, fatické poruchy podkorové a pravohemisférové deficity. Součástí předmětu diferenciálně-diagnostický a diagnosticko-terapeutický náhled na specifika afázií a dysartrií. Pozornost bude věnována rovněž aplikaci speciálně přístrojové diagnostické i terapeutické techniky, pomůcek a didaktických materiálů, využití psychoterapeutických přístupů, zkoumání efektivity skupinové i individuální logopedické terapie a mezioborové spolupráce. Studijní literatura a studijní pomůcky: AMBLER Z, BEDNAŘÍK J, RŮŽIČKA R. a kol. (2004) Klinická neurologie I. část obecná. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-157-4 BARTONÍČKOVÁ, V., DVOŘÁKOVÁ, A. (2009) Cesta z mlčení. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-531-8 BENDOVÁ, P. (Ed.) (2006) Komprehenzivní rehabilitace u dětí s dětskou mozkovou obrnou: sborník příspěvků z cyklu seminářů "Aspekty komprehenzivní rehabilitace u dětí s dětskou mozkovou obrnou v praxi". Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 8024415615 BUIJSSEN, H. (2006) Demence. Praha: Portál. ISBN 80-7367-081-X CASTILLO-MORALES, R. (2006) Orofaciální regulační terapie: metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál. ISBN 80-7367-105-0 CSÉFALVAY, Z. et al. (2007) Terapie afázie. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-316-1 CSÉFALVAY, Z., TRAUBNER, P. (1996) Afaziológia: pre klinickú prax. Martin: Vydavateľstvo Osveta. ISBN 8021703776 CSÉFALVAY, Z.; LECHTA, V. a kol. (2013) Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0364-3 DVOŘÁK, J. (2007) Logopedický slovník. Ždár nad Sázavou: Logopedické centrum. ISBN 978-80-902536-6-7 FÁBIANOVÁ, A. (2014) Orofaciálna a bazálna stimulácia u detí s psychomotorickým oneskorením v ranom veku. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 978-80-7311-145-8 FEIGIN, V. (2007) Cévní mozková příhoda. Prevence a léčba mozkového iktu. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-428-7 FRUMKINA, R. M. (2003) Psicholingvistika. Moskva: Academia. ISBN 5769507268 GANGALE, D. (2004) Rehabilitace v orofaciální oblasti. Praha: Grada. ISBN 80-247-0534-6 GANGALE, D. C. (2004) Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada. ISBN 80-247-0534-6 GOODGLASS, H., KAPLAN, E., BARRESI, B. (2000) The assessment of aphasia and related disorders. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. ISBN 068330559X KÁBELE, F. (1986) Rozvíjení hybnosti a řeči dětí s dětskou mozkovou obrnou. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČSR.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Předložení soupisu prostudované odborné literatury, včetně článků či statí v periodických publikacích, splnění požadavků ústní zkoušky (odborná disputace v tematickém rozsahu sylabu); písemná esej na téma zkoušky s analytickým rozborem (konzultováno předem se zkoušejícími na základě písemného podkladu).
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -