Cílem předmětu je komplexní a detailní vhled do problematiky neurogenně podmíněných forem verbální a neverbální zahrnujících především okruh získaných fatických organických poruch ? afázií a narušení článkování řeči na organickém podkladě ? dysartrií, které vznikají na bázi postižení centrální nervové soustavy. Komplexní náhled na problematiku bude zahrnovat aplikaci interdisciplinárních vědecko-výzkumných poznatků z oboru logopedie, psychologie, neuropsychologie, psycholingvistiky, neurologie, foniatrie a dalších souvisejících oborů v soudobém i historickém kontextu. Důraz je kladen na aplikaci národního i mezinárodního vědecko-výzkumného bádání a na komparaci vědecko-výzkumných poznatků z oblasti terminologie, symptomatologie a klasifikace, incidence, etiologie, diagnostiky a diferenciální diagnostiky, komplexní terapie, prevence a prognózy poruch komunikace. Aplikovány a komparovány budou poznatky z oblasti speciálněpedagogických, lékařských, psychologických a lingvistických disciplín v přímých diferenciálně-diagnostických a intradisciplinárních souvislostech (např. v kontextu neurovývojových poruch, intelektového postižení a kognitivních deficitů, sluchového postižení, narušení grafické formy řeči, poruch kalkulie, muzie a praxie, mutismu, získaných fatických poruch, ale také v kontextu vlivu kulturně-jazykového zázemí). Komparováno bude soudobé poznání týkající variability a sekundární symptomatologie poruch v kontextu DSM, MKF a MKN klasifikací, transformace symptomů v průběhu dospělosti a stáří, souvislosti s diagnostikou struktury intelektu ? neuropsychologická a psycholingvistická podstata moderních náhledů na poruchy komunikace, orofaciálního systému a poruchy polykání v dospělosti a stáří, speciální technické a přístrojové pomůcky ve výzkumu poruch komunikace v dospělosti a stáří. Studijní literatura a studijní pomůcky: AMBLER Z, BEDNAŘÍK J, RŮŽIČKA R. a kol. (2004). Klinická neurologie I. část obecná. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-157-4 ARDVENSON, J. C., BRODSKY, L. (2002). Pediatric Swallowing and Feeding. 2nd ed. New York: Singular, Thomson Learning, 2002. ISBN 0-7963-0076-6. BALASUBRAMANIAM, R., KLASSER, G. D. HAUG, R. H. (Eds.) (2008). Orofacial pain and dysfunction. [1st ed.]. Philadelphia: Saunders, x, s. 134-310. Oral and maxillofacial surgery clinics of North America, vol. 20, no. 2 (May 2008). ISBN 978-1-4160-5930-1. BARTONÍČKOVÁ, V., DVOŘÁKOVÁ, A. (2009). Cesta z mlčení. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-531-8 BATEMAN F. (2009). On Aphasia, Or Loss Of Speech, And The Localisation Of The Faculty Of Articulate Language. United States: Bibliobazaar, Llc, 2009. ISBN 9781103304141 BENDOVÁ, P. (Ed.) (2006). Komprehenzivní rehabilitace u dětí s dětskou mozkovou obrnou: sborník příspěvků z cyklu seminářů "Aspekty komprehenzivní rehabilitace u dětí s dětskou mozkovou obrnou v praxi". Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 8024415615 BHATNAGAR, S. C. (2008). Neuroscience for the study of Communicative Disorders. 2nd ed. ISBN 0-7817-2346-9. BOUHUYS, A. L., ALBERTS, E. (1984) An Analysis of the Organization of Looking and Speech-Pause Behaviour of Depressive Patients. Behaviour, vol. 89, no. 3/4 (Jun., 1984), pp. 269-298.
|