Předmět: Poruchy hlasu a rezonance řeči, auditivně podmíněné poruchy komunikace.

» Seznam fakult » PDF » USS
Název předmětu Poruchy hlasu a rezonance řeči, auditivně podmíněné poruchy komunikace.
Kód předmětu USS/XZLPH
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je komplexní a detailní vhled, analýza a komparace historicky podložených i soudobých vědecko-výzkumných poznatků o procesu fonace a jeho narušeních, poruchách hlasu a narušení zvuku řeči (problematika poruch rezonance ? rinolálie a palatolálie a souvisejících obtíží) a audiogenně podmíněných poruch komunikace v kontextu dopadů jejich dopadů na verbální komunikaci (akcentace logopedického hlediska). Sledováno bude vývojové hledisko napříč věkovými kategoriemi, vazby na primární onemocnění či zdravotní postižení či kulturně-jazyková specifika, stejně jako sociální aspekty a kvalitu života osob s těmito obtížemi. Komplexní náhled na problematiku zahrnuje aplikaci interdisciplinárních vědecko-výzkumných poznatků z oboru logopedie, psychologie, lingvistiky, akustiky, neurověd, ORL, foniatrie a vokologie a dalších souvisejících oborů v soudobém i historickém kontextu. Důraz je kladen na aplikaci národního i mezinárodního vědecko-výzkumného bádání a na komparaci vědecko-výzkumných poznatků z oblasti terminologie, symptomatologie a klasifikace, incidence, etiologie, diagnostiky a diferenciální diagnostiky, komplexní terapie, prevence a prognózy poruch komunikace. Aplikovány a komparovány budou poznatky z oblasti speciálněpedagogických, lékařských, psychologických a lingvistických disciplín v přímých diferenciálně-diagnostických a intradisciplinárních terapeutických souvislostech. Studijní literatura a studijní pomůcky: DLOUHÁ, O., ČERNÝ, L. (2012). Foniatrie. 1. vyd. Praha: Karolinum. 152 s. ISBN 978-80-246-2048-0 ANDREWS, M. L. (1999) Manual of Voice Treatment. Pediatrics Through Geriatrics. 2nd ed. San Diego: Singular, Thomson Learning. ISBN 0-7693-0005-7. BEHRMAN, A. FINAN, D. (2018) Speech and voice science. Third edition. San Diego, CA: Plural. ISBN 978-1-59756-935-4. BEHRMAN, A., FINAN, D. (2018) Speech and voice science. Third edition. San Diego, CA: Plural. ISBN 978-1-59756-935-4. BLEILLE, K. M. (2004) Manual of Articualiton and phonological disorders. Infanty Through Childhood. San Diego: Singular, Thomson Learning. ISBN 0-7693-00256-4. BOERSMA, P.; WEENINK, D. (2013). ?Praat: Doing phonetics by computer? (Institute of Phonetic Sciences, University of Amsterdam, Amsterdam, The Netherlands). http://www.fon.hum.uva.nl/praat/ DRŠATA, J. et al. (2011). Foniatrie ? hlas. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 978-80-7311-116-8 HOWARD, S., LOHMANDER, A. (2011) Cleft palate speech: assessment and intervention. First published. Chichester: Wiley-Blackwell, Xv. ISBN 978-0-470-74330-0. HOWARD, S., LOHMANDER, A. (2011) Cleft palate speech: assessment and intervention. First published. Chichester: Wiley-Blackwell, xv. ISBN 978-0-470-74330-0. KELMAN, E., NICHOLAS, A. (2015) Practical intervention for early childhood stammering: Palin PCI approach. London: Speechmark, xv. A speechmark practical therapy resource. ISBN 978-0-86388-667-6. KUČERA, M., FRIČ, M. (2019). Vokologie I: funkční diagnostika a léčba hlasových poruch. Praha: Akademie múzických umění v Praze. ISBN 978-80-7331-559-7. KUMMER, A. W. (2007) Cleft Palate & Craniofacial Anomalies: Effects on Speech and Resonance. 2nd ed. Delmar Cengage Learning. ISBN-10: 1418015474

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika (DC23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -