Cílem předmětu je komplexní a detailní vhled do problematiky poruch vývoje verbální a neverbální komunikace, jazyka a řeči v dětském věku všech jejich formách a dimenzích v soudobém i historickém kontextu. Důraz je kladen na aplikaci národního i mezinárodního vědecko-výzkumného bádání a na komparaci vědecko-výzkumných poznatků z oblasti terminologie, symptomatologie a klasifikace, incidence, etiologie, diagnostiky a diferenciální diagnostiky, komplexní terapie, prevence a prognózy poruch komunikace. Aplikovány budou poznatky z oblasti speciálněpedagogických, lékařských, psychologických, lingvistických a neurovědních disciplín v přímých diferenciálně-diagnostických a intradisciplinárních souvislostech (např. v kontextu neurovývojových podmíněných poruch, získaných organických forem poškození vývoje mozku v dětství a intelektového postižení a kognitivních deficitů, sluchového postižení, narušení grafické formy řeči, poruch kalkulie, muzie a praxie, mutismu, získaných fatických poruch, ale také v kontextu vlivu kulturně-jazykového zázemí). Zkoumáno bude soudobé poznání týkající variability a sekundární symptomatologie poruch, transformace symptomů, souvislosti s diagnostikou struktury intelektu ? neuropsychologická a psycholingvistická podstata moderních náhledů na poruchy komunikace v dětství, speciální technické a přístrojové pomůcky ve výzkumu poruch komunikace v dětském věku. Studijní literatura a studijní pomůcky: ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. (2005). Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. 2.vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-055-0 AVIN, E. L., NAIGLES, L. R. (Ed.) The Cambridge handbook of child language. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, xi, Cambridge handbooks in linguistics. ISBN 978-1-107-08732-3. BAUMAN-WAENGLER, J. (2014). Articulatory and phonological impairment: a clinical focus. 4th ed., New international ed. Harlow: Pearson Education, ISBN 978-1-292-04163-6. BERK, L. E. (2013). Child development. Ninth edition. Boston: Pearson, xix,. ISBN 978-0-205-19766-8. BERNTHAL, J. E., BANKSON, N. W., FLIPSEN, P. (2013). Articulation and phonological disorders: speech sound disorders in children. 7th ed. Boston: Pearson, viii. ISBN 978-0-13-306146-8. BISHOP, D. V. M., LEONARD, L. B. (Ed.). (2016). Speech and language impairments in children: causes, characteristics, intervention and outcome. London: Routledge, Taylor & Francis Group, xiii, ISBN 978-0-86377-569-7. BLOOM, P. (2015). Jak se děti učí významu slov. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. ISBN 978-80-246-3095-3 BROŽEK, Ľ, POLÁKOVÁ, B. (2016). Dejme mozky dohromady: skupinová kognitivní rehabilitace a reedukace jazykových funkcí. 1. vydání. Praha: Stanislav Juhaňák ? Triton. ISBN 978-80-7553-094-3 BYTEŠNÍKOVÁ, I. (2014). Koncepce rané logopedické intervence v České republice: teorie, výzkum, terapie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7561-0 ČERVENKOVÁ, B. (2019). Rozvoj komunikačních a jazykových schopností: u dětí od narození do tří let věku. Praha: Grada, 2019. Pedagogika. ISBN 978-80-271-2054-3. DLOUHÁ, O. a kol. (2017). Poruchy vývoje řeči. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-314-2 DVOŘÁK, J. (1999). Slovní patlavost-verbální dyspraxie. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum. ISBN 80-902536-0-1 DVOŘÁK, J. (2003). Vývojová fonologická porucha. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum. ISBN 8090253644 DVOŘÁK, J. (2007). Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum. ISBN 978-80-902536-6-7 FEYEREISEN, P. (2018). The cognitive psychology of speech-related gesture. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, ix, 224 stran. ISBN 978-1-138-70273-8. GICK, B.; WILSON, I., DERRICK, D. (2013). Articulatory phonetics. 1st pub. Chichester: Wiley-Blackwell. xxii, ISBN 978-1-4051-9321-4. HORŇÁKOVÁ, K., KAPALKOVÁ, S., MIKULAJOVÁ, M. (2009). Jak mluvit s dětmi: od narození do tří let. Praha: Portál. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-612-4
|