Cílem předmětu je hlubší vhled do problematiky lidské komunikace, v kontextu její fylogeneze a evolučních principů, historických i soudobých poznatků integrujících psychologické, sociologické, lingvistické, neurobiologické, biofyzikální a další aspekty výzkumu v této oblasti s důrazem na přímou aplikaci publikovaných vědeckých poznatků do sféry speciálněpedagogické v jejím komplexním, holistickém pojetí. Východiskem tohoto poznání je pochopení role komunikace, variability jejích podob a forem a kontext dopadů komunikačních specifik a odchylek, stejně jako regionální, globální, ale také komunitní determinanty komunikace. Důraz bude kladem na vědeckou disputaci aplikace těchto poznatků na oblast zdravotního postižení, znevýhodnění a jiných heterogenních speciálních potřeb, rovných příležitostí a transdisciplinárních aspektů komunikace. Součástí obsahu předmětu je komparace historického a současného náhledu na vznik a vývoj mluvené, grafické a symbolické formy komunikace z fylogenetického i ontogenetického hlediska, včetně komunikace realizované pomocí znakovaných forem řeči a moderních komunikačních forem a trendů (např. komunikace v digitálním prostředí, sociálně-interakční a pragmatické aspekty moderní komunikace), v souvislosti s antropologickým, sociologickým a logopedickým výzkumem a jejich aplikace v podobě zohledňování, posuzování a vědeckého zkoumání komunikace a jejích specifik v oblasti speciální pedagogiky. Nedílnou součástí obsahu předmětu je komparace kulturně-jazykových, multikulturních a transkulturních kontextů neverbální komunikace (včetně koverbálního chování) s ohledem na efekt globalizace, migrace a inkluzivních trendů a jejich reflexe v oblasti speciálněpedagogického výzkumu. Po absolvování předmětu bude student schopen relevantně aplikovat získané poznatky ve své vědecko-výzkumné a vývojové činnosti a v rámci vědecké disputace na toto téma v mezinárodním kontextu. Studijní literatura a studijní pomůcky: BANICH, M. T., MACK, M. (Eds.). (2003). Mind, Brain, and Language. Multidisciplinary Perspectives. New York: Psychology Press. ISBN 978-0-8058-3328-7. BARRETT L., DUNBAR R., LYCCETT J. (2007). Evoluční psychologie člověka. Praha: Portál. ISBN 978-80-7178-969-7. BURGOON, J. K., GUERRERO, L. K., FLOYD, K. (2016, ?2010). Nonverbal communication. London: Routledge, Taylor & Francis Group. xvii, 509 stran. ISBN 978-0-205-52500-3. BUSS, D. M., ed. (2016). The handbook of evolutionary psychology. Second edition. Hoboken, New Jersey: Wiley. 2 svazky. ISBN 978-1-118-75588-4. COLOMBO, J., MCCARDLE, P., FREUND, L. (Eds.). (2008). Infant Pathways to Language. Methods, Models, and Research Directions. New York: Psychology Press. ISBN 978-0-8058-6063-4. CUTLER, A. (Ed.) (2005). Twenty-First Century Psycholinguistics. Four Cornerstones. Kentucky: Routledge. ISBN 978-0-8058-5208-0 ČERNÝ, J. (2012). Malé dějiny lingvistiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0256-1. DEMLOVÁ, E., a kol. (Sest.) (2004). K verbální a neverbální komunikaci: výběr z prací českých a slovenských autorů. Ostrava: Ostravská univerzita. ISBN 8070426624. DUNBAR, R. I. M. (2016). Human evolution: our brains and behavior. NEW YORK: OXFORD UNIVERSITY PRESS. 415 STRAN. ISBN 978-0-19-061678-6. DVOŘÁK, J. (2007). Logopedický slovník. 3., upr. a rozš. vyd. Ždár nad Sázavou: Logopedické centrum. ISBN 978-80-902536-6-7. EMMOREY, K. (2001). Language, Cognition, and the Brain. Insights From Sign Language Research. New York: Psychology Press. ISBN 978-0-8058-3399-7. EVANS D., ZARATE O. (2002). Evoluční psychologie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-611-X. FEYEREISEN, P. (2018). The cognitive psychology of speech-related gesture. London: Routledge, Taylor & Francis Group. ix, 224 stran. ISBN 978-1-138-70273-8.
|