Cílem předmětu je získání a následné ověření přehledu o mezioborových přesazích vědního oboru speciální pedagogika, a to zejm. s ohledem na možnosti, příležitosti i limity interdisciplinárního a interprofesního propojení akademicky orientovaných výzkumných aktivit. Znalost existujících přesahů přispěje ke kreativní otevřenosti výzkumných pracovníků k interdisciplinárnímu výzkumu včetně jeho přínosu pro rozvoj poznání v oboru speciální pedagogika. Zahrnuto je také akcentování vývoje k transdisciplinárně pojatému transferu speciálněpedagogického výzkumu do edukačně, klinicky a sociálně orientované praxe a význam intersektorové (meziresortní) spolupráce na národní i mezinárodní úrovni. Obsahová stránka předmětu je založena na seznámení s aktuálními tuzemskými i zahraničními trendy v interdisciplinárně propojeném výzkumu ve speciální pedagogice s dalšími vědními obory (např. s medicínskými a zdravotnickými disciplínami, psychologií, lingvistikou, kybernetikou, informatikou, bionikou, geoinformatikou, sociální prací, sociologií, andragogikou aj.). Součástí je také nahlížení na specifika užívané odborné terminologie a sdílení vědecko-výzkumných výzkumných zdrojů. Studijní literatura a studijní pomůcky: BARRETT, L., DUNBAR, R., LYCCETT, J. (2007). Evoluční psychologie člověka. Praha: Portál. ISBN 978-80-7178-969-7. CAMPR, P., HRÚZ, M., LANGER, J., KANIS, J., ŽELEZNÝ, M., MÜLLER, L. (2010). Towards Czech on-line sign language dictionary ? technological overview and data collection. In LREC 2010, Seventh international conference on language resources and evaluation. Valletta, Malta: ELRA ? European Language Resources Association. ISBN 2-9517408-6-7. ČERNÝ, J. (2005). Malé dějiny lingvistiky. Praha: Portál. ISBN 978-80-7178-908-6. DŽUKA, J. (ed.). (2004). Psychologické dimenzie kvality života. Prešov: Prešovská univerzita. ISBN 80-8068-282-8. FRUMKINA, R. M. (2003). Psicholingvistika. Moskva: Academia. ISBN 57-6950-726-8. GOWERS, S. G. et al. (2001). Adolescent Psychiatry in Clinical Praktice. Arnold, London. HAGEGE, C. (1998). Člověk a řeč: lingvistický příspěvek k humanitním vědám. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-331-8. JANKOVSKÝ, J. (2003). Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton. ISBN 80-7254-329-6. JESENSKÝ, J. (2001). Komprehensivní speciální pedagogika. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové. KAPLAN, H. I. et al. (1994). Synopsis of Psychiatry. Williams and Wilkins, New York. KELLER, J. (1991). Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství. KOUKOLÍK, F. (2008). Mozek a jeho duše. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-314-3. KOUKOLÍK, F. (2002). Lidský mozek: funkční systémy: norma a poruchy. Praha: Portál. ISBN 80-7178-632-2. KULIŠŤÁK, P. (2003). Neuropsychologie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-554-7. LANGER, J., ANDRES, J., BENEŠOVÁ, M., FALTÝNEK, D. (2020). Quantitative Linguistic Analysis of Czech Sign Language. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-5727-7. LANGER, J., ANDRES, J., RYPKA, M. (2019). Some Educational Aspects of Quantitative Linguistic Analysis of Czech Sign Language. INTED2019 Proceedings. ISBN 978-84-09-08619-1. LANGER, J., RYPKA, M. (2017). Testing of subjective perception of complexity of signs of Czech sign language. Journal of Exceptional People, vol. 2, nr. 11, s. 123-141. ISSN 1805-4978.
|